Vol trots kwamen mijn man en ik uit een rapportgesprek van onze dochter. Ze was met spelling van een lage D score naar een hoge B score gegaan. Met technisch lezen zat ze aardig op niveau. Begrijpend lezen had ze op eigen kracht gedaan. Hiervoor had ze een mooie C score.
Hoe dit kwam? Ik deel graag het volgende verhaal met u.
Al vanaf begin groep 3 kwam het leesproces van onze dochter niet goed op gang. Zij bleef hakkend en plakkend lezen en ook haar tempo was laag.
Zij kreeg extra leesbegeleiding van haar juffrouw. Dit hield voor haar in: 5 keer per week 20 minuten extra lezen! (Het liefst ook nog 10 minuten per dag thuis) Echter had dit weinig resultaat.
De vorm van begeleiding ging door, ook in groep 4. Toen zij halverwege groep 4 voor de derde keer een E score haalde (gelukkig!), kwam zij in aanmerking voor het vergoedde onderzoek en begeleidingstraject.
Nadat er uit het onderzoek ‘dyslexie’ was gekomen, gaf onze dochter aan dat bij het lezen de letters versprongen en bij rekenen de cijfers. Toen ik dit op ging zoeken op internet, begreep ik gelijk haar probleem. Hier moesten we iets mee doen. Met een bril op de juiste sterkte en dyslexiebegeleiding, kon het leesproces op gang komen.
Tijdens de begeleiding maakte ik voor het eerst kennis met Taal in Blokjes en de F&L methode. Het kleuren van de letters in een tekst gaven haar duidelijkheid in de opbouw van een woord en ondersteuning bij het lezen.
Het blokken van woorden vond ze erg leuk om te doen. Zo ook de kleine springpleinen. Het was de afwisseling die ze prettig vond. Zij ging beter lezen, haar zelfvertrouwen groeide en had meer plezier in lezen.
Later in de begeleiding kwamen ook de spellingregels aan bod. Ik maakte voor haar een spiek-mapje met alle kaarten die zij aangeboden kreeg. Tot op de dag van vandaag mag zij dit boekje gelukkig gebruiken in de klas.
Ze doet dit jaar groep 5 over. Het was een moeilijke beslissing, maar een goede. Wij zien een gelukkiger kind met meer zelfvertrouwen!
Ik ben werkzaam als onderwijsassistente op de school waar onze dochter zit en word vaak ingezet voor leesondersteuning in groep 3 en 4. In de praktijk zie ik vaak kinderen waarbij het leesproces moeilijk op gang komt, waarbij het leren lezen niet vanzelf gaat.
Ik ben erachter gekomen dat Taal in Blokjes deze kinderen een goede basis geeft om te leren lezen.