Er zijn verschillende mogelijkheden
1. Geef een auditief dictee
Maak een bestand aan voor de leerling, geef een bestandsnaam op, bijvoorbeeld "dictee 1" en voeg een afbeelding toe. Zeg de woorden (of zinnen). De leerling schrijft zijn dictee in de Reader software. Het dictee van de leerling wordt opgeslagen in de “eigen (school)bibliotheek”. De volgende keer kies je "dictee 1" en kan de leerling weer verder werken aan zijn dictee. Je kan fouten bespreken en laten verbeteren. Alle dicteebestanden en vorderingen worden in het mapje van de leerling bewaard.
Klaar met "dictee1"? Maak dan een nieuw bestand "dictee 2".
2. Voeg woordpakketten of woordenlijsten toe
Je kan ook woordpakketten, categoriewoorden of andere woordenlijsten spelling van je taalmethode (bijvoorbeeld van VLL, Taal actief of Staal) toevoegen aan de Taal in Blokjes Reader software. Leerlingen met spellingproblemen kunnen deze woordpakketten op school of thuis voorbereiden met de Reader software.
Werkwijze:
1. de leerling leest telkens een woord met klankcodering hardop in de Reader software
2. de leerling bouwt het woord met de klankblokken en kijkt zelf de klankcodering en de spelling na in de Reader software
3. de schrijf het woord op en kijkt het woord na of je geeft een auditief dictee).
The image contains the following Dutch text:
Aan de slag:
Zet woordenlijsten van de taalmethode en/of de te behandelen spellingcategorieën klaar in de Reader software, kies de klankhulp, de opmaak en voeg een afbeelding toe. Zet de woorden onder elkaar.
Mogelijke opdrachten voor thuis
Werkwijze
Ga per woord te werk: woord hardop lezen -woord bouwen met de blokken- blokwoord nakijken- woord opschrijven in de Reader software of op een blaadje- en door naar het volgende woord.
- De leerling leest eerst de gecodeerde woorden van het bestand "dictee 1"hardop en kijkt goed naar de codering van de klanken en de regels die er gebruikt zijn. De ouder kijkt mee of leest mee en bespreekt zo nodig de ‘moeilijke’ woorden. Vervolgens wordt de laptop of tablet weggelegd.
- Daarna geeft de ouder een "auditief blokkendictee" van de gelezen woorden van bestand "dictee 1", dit is de voorbereiding op het geschreven woorddictee. Opdracht blokkendictee: lees elk woord hardop en laat je kind het woord bouwen met de klankblokken. Bij het aan elkaar schuiven van de klankblokken zegt je kind telkens de bijbehorende klanken of klankgroepen hardop (verklankend blokken).
- Vervolgens kijken leerling en ouder samen het blokwoord na met het gecodeerde woord op de tablet als voorbeeld.
- Tot slot geeft de ouder een auditief woorddictee. De ouder zegt het woord nog een keer. Daarna schrijft de leerling het woord op (auditief woorddictee). Dit kan op een blaadje maar ook in het schrijfvak van de Taal in Blokjes Reader software onder het woordbestand. Als de dicteewoorden in het schrijfvak worden geschreven, kan de leerkracht/begeleider deze gelijk online inzien.
- Geef van te voren aan of de leerling de blokwoorden als voorbeeld mag houden bij het opschrijven van de woorden. Dit is afhankelijk van het niveau en de mogelijkheden van de leerling.
- De ouders en de leerling bespreken samen het dictee en de (eventuele) foutjes. Opmerkingen en bevindingen van de ouders bij het dictee worden in het schrijfvak bij het woordbestand geschreven Bijvoorbeeld Goed zo!!! Maar twee foutjes: platsen (plaatsen) en loppen (lopen).
- De leerkracht/begeleider kan de spellingfouten, opmerkingen en bevindingen van de ouders bij het bestand "dictee 1" online inzien, beoordelen en van feedback voorzien. Als de leerling het dictee in het schrijfvak is heeft geschreven, kan de leerkracht het gemaakte dictee ok gelijk beoordelen.
Tip: leerling en ouder kunnen ook af en toe van rol wisselen. Geef een daarvoor een woordenlijst aan. De leerling leest het woord van de tablet en de ouder maakt het woord met de blokjes en schrijft het woord op. Vergeet niet de klanken te zeggen! Samen zij na (en de ouder maakt af en toe een foutje om het spannend te houden). Op deze manier kunnen leerling en ouder samen aan de spelling werken en met de Reader software nakijken of het blokwoord goed is gecodeerd en of het woord goed is opgeschreven.
Er zijn nog veel meer mogelijkheden! Zie hiervoor link FAQ 'Zijn er oefentips lezen en spellen met de Taal in Blokjes Reader software?'
Recente reacties