Het Taal in Blokjes klankenbord met de specifieke afspraken van kleuren voor klanken is in 1987 bedacht door Thalita Boumans toen zij de F&L-methode® (Fonologische en Leerpsychologische methode) voor de behandeling van dyslexie ontwikkelde. Deze methode is wetenschappelijk onderbouwd en onderzocht. Het F&L-behandelprogramma wordt gebruikt door praktijken en instellingen die dyslexie en aanverwante lees- en spellingproblemen behandelen.
In 2009 ontwikkelde zij de schoolversie van de F&L-methode ofwel Taal in Blokjes.
Taal in Blokjes is een uitsnede van de F&L-methode® voor gebruik op school (Taal in Blokjes is de F&L-schoolversie). De F&L-methode® is de enige methode voor de behandeling van dyslexie die ook een remediërend interventiepakket voor scholen heeft. Hiermee is de Ketenzorg gewaarborgd. Inmiddels gebruiken steeds meer scholen Taal in Blokjes
Waarom zijn de medeklinkers blauw en de stomme klinkers oranje? Met de keuze van kleuren voor de soorten klinkers en medeklinkers heeft Thalita Boumans rekening gehouden met 'het kleurenbeeld' van het gehele woord. Zo zijn er veel meer medeklinkers dan klinkers en is blauw een rustige "steunkleur" voor de klinkers. Voor de stomme klinker is oranje gekozen omdat de stomme klinkers onbeklemtoond zijn, vaak meerdere keren voorkomen in een woord en oranje een relatief 'zachte' en 'rustige' kleur is. Toen bleven er nog drie kleuren over: groen, geel en rood. Rood is gebruikt voor de twee-teken klinkers omdat deze het lastigste zijn om te leren. Rood heeft een grote attentiewaarde. Vervolgens is geel gekozen voor de lange klinkers omdat de lange klinkers (zonder regel) met twee letters worden geschreven en twee gele letters (of twee blokjes) geven een rustiger (lees)beeld dan twee groene letters of blokjes. Toen bleef groen over voor de korte klinkers.
Recente reacties