Bij dictees en werkbladen worden woorden altijd voorgezegd. Met het dobbelspel worden leerlingen opgeleid tot taaldenker: zij gaan creatief aan de slag met het zelf bedenken van woorden met de klankblokjes die zij met de klankdobbelstenen hebben ‘gewonnen’.

Als je een verhaal schrijft, moet je toch ook zelf bedenken hoe je woorden goed schrijft?

Bij het dobbelspel worden speciale dobbelstenen gebruikt met de kleuren voor klanken van Taal in Blokjes. De kleuren voor klanken op de dobbelstenen volgen de frequentie van de klanken in de Nederlandse taal.

Hoe werkt het dobbelspel?

Bij elke worp pakt de speler de klankblokjes die horen bij de gegooide kleuren van de dobbelstenen. Spreek van te voren het aantal worpen per beurt af.

Het aantal klanken en regels in een woord bepaalt de woordwaarde. Hoe knapper het bedachte woord, hoe meer punten de leerling kan verdienen. De uitdaging is om een woord met de hoogste woordwaarde te bedenken en te bouwen met de beschikbare klankblokjes. Regels leveren extra punten op en fout geschreven woorden tellen niet mee.

Tip: Gebruik het blokwoordenboek om het lezen en spellen te oefenen. Opdracht: zoek een woord met de hoogste woordwaarde in het blokwoordenboek bij de gekleurde blokjes die je hebt gewonnen. Doe het boek dicht. Bouw dit woord met de klankblokken, schrijf het woord op en kijk samen na.

Bekijk het dobbelspel

nog meer spellen?