Dit is startscherm van de F&L software, waar de behandelaar gelijk naar een categorie van werkvormen kan gaan. Bovenin zijn tabbladen voor de verschillende onderdelen van de F&L software.
Leerlingen
De behandelaar voert elke leering in in de F&L software. De behandelaar kan samen met de leerling werkvormen oefenen tijdens de behandeling. Zie verderop voor voorbeelden van werkvormen.
Ook kan de leerling thuis oefenen met zijn/haar persoonlijke leerlingaccount, als onderdeel van het huiswerk. De behandelaar zet bijvoorbeeld werkvormen klaar op basis van de leermodules. De software houdt vervolgens de resultaten bij van wat de leerling thuis heeft gedaan (zie afbeelding hieronder).
De leerling kan daarnaast tijdens de behandeling en thuis verhalen lezen uit de F&L reader. Hiervan wordt de leesgeschiedenis bijgehouden. De behandelaar selecteert de verhalen die beschikbaar zijn voor thuis ('verhalen delen').
Bij elke leerling houdt de behandelaar een logboek bij. Hierbij kan hij/zij vrij schrijven en/of gebruikmaken van formulieren (voorbeeld hieronder).
Met de weekplanner krijgen de leerling en de ouders een duidelijk overzicht van welke werkvormen als huiswerk zijn opgegeven. Dit bestaat uit zowel computerondersteunde oefeningen als 'analoge' werkvormen zoals blokken, coderen enzovoorts. De behandelaar past de weekplanner aan aan wat hij/zij nodig acht voor de leerling. De weekplanner kan snel worden uitgeprint of direct naar de ouders worden gemaild. Ook kan de behandelaar de weekplanner gebruiken om aan te geven wat andere hulpverleners kunnen oefenen met de leerling, bijvoorbeeld op school. Dit kan een goede ketenzorg ondersteunen.
Leermodules
De F&L methode bestaat uit meer dan 60 leermodules. De F&L methode software gebruikt dezelfde module-indeling.
De behandelaar kiest eerst een categorie en vervolgens een leermodule uit die categorie. Daarna kiest hij/zij de werkvorm. Voor elke leermodule zijn meerdere werkvormen beschikbaar. De selectie van beschikbare werkvormen is bij elke leermodule toegespitst op het leerdoel en niveau van de leermodule.
De behandelaar kan ook huiswerk klaarzetten op basis van de leermodules van de F&L methode® en zo snel opdrachten klaarzetten op een specifiek niveau. De leerling ziet thuis vervolgens precies wat hij/zij kan oefenen.
Voorbeelden van werkvormen
Hieronder ziet u enkele voorbeelden van werkvormen voor basisvaardigheden, lezen en schrijven. De voorbeelden lopen op in moeilijkheidsgraad.
Klank-teken koppeling: zoek de goede klank en zeg de klank hardop.
Kleur de klanken van het woord.
Klankanalyse: hak het woord in losse klanken.
Woordveld: zoek het woord met de goede blokstructuur.
Schrijven met het klankenbord: de leerling 'typt' woorden met het klankenbord op het scherm. In dit voorbeeld schrijft de leerling een auditief zinnendictee op mkm-niveau. Op het klankenbord zijn alleen de klanken te zien die relevant zijn voor dit niveau (werkboek 1-2).
Kleurendictee (visueel dictee): de leerling leest eerst het woord met klankondersteuning (afbeelding hierboven) en schrijft vervolgens het woord op met het klankenbord (afbeelding hieronder).
Schrijven met het klankenbord: de leerling 'typt' woorden met het klankenbord op het scherm. In dit voorbeeld schrijft de leerling zelf een verhaal.
Schrijven met het klankenbord: de leerling 'typt' woorden met het klankenbord op het scherm. De behandelaar kan hiermee bijvoorbeeld regels uitleggen of een auditief dictee geven.
Knip het woord in lettergrepen.
Leenwoorden coderen: wat zijn leenklanken?
Schrijven met het klankenbord: de leerling 'typt' woorden met het klankenbord op het scherm. De behandelaar kan hiermee bijvoorbeeld regels uitleggen of een auditief dictee geven.
Kleurendictee (visueel dictee) met leenwoorden.