Het F&L-behandelprogramma voor dyslexie

Bij dyslexie is specialistische behandeling nodig. De F&L methode® software is een uitgebreid evidence-based programma voor de behandeling van dyslexie en hardnekkige lees- en/of spellingproblemen. De F&L methode® is het enige behandelprogramma voor dyslexie dat naadloos aansluit op Taal in Blokjes.

 

Rondleiding F&L-software

F&L-behandelprogramma voor dyslexie en hardnekkige lees- en spellingproblemen

Het F&L-behandelprogramma heeft heel veel mogelijkheden om een behandeling op maat samen te stellen. Hieronder kan je de opbouw in modules en een aantal functies en mogelijkheden van het F&L-programma bekijken.

1. Toelichting op het F&L-behandelprogramma en het startscherm
2. Leerling aanmaken of leerling kiezen
3. Kies een module en kies de werkvormen
4. Een kijkje in de werkvormen
5. Basisopzet en werkvormen om mee te beginnen
6. Teksten lezen met de F&L-reader
7. Huiswerk klaarzetten

IDEE Thalita bij Rondleiding niet alles open zetten, maar bijvoorbeeld alleen 1, 3 en 4 omdat het nogal uitgebreid is? Wel het hele menu laten zien om mensen nieuwsgierig te maken, zij kunnen dan mailen om ook de rest te bekijken. Dan hebben we gelijk een mailcontact om t.z.t. te vragen of zij interesse hebben in een licentie.

Voor de behandeling van dyslexie en andere (ernstige)  lees- en spellingproblemen  gebruiken gespecialiseerde instellingen en praktijken het F&L-behandelprogramma. Wil je ook leerlingen behandelen met de F&L methode® software?

Neem contact met Bianca via info@fenlexpertisecentrum.nl of bel ons secretariaat: 0345 544 617 voor meer informatie over de mogelijkheden en over een licentie.

1. Toelichting op het F&L-behandelprogramma

 

Het startscherm

Hieronder zie je het startscherm van het F&L-behandelprogramma met toegang tot de hoofdfucties. Bovenin zie je de tabbladen van de verschillende onderdelen van de F&L-software. Stap1 is 'Kies een leerling'. Bij Stap 2 kan je kiezen voor:  Modules (1), Zelf kiezen (2) en F&L-Reader (3) De LINK#anchor[F&L-Reader] heeft veel functies en mogelijkheden om te lezen op tekstniveau.

 

 

Modules

De Modules zijn cumulatief en ingedeeld in meer dan 60 modules in opklimmende moeilijkheidsgraad. De werkvormen binnen de modules zijn gegroepeerd rondom basisvaardigheden, woordlezen en spelling. Voor het kiezen van een werkvorm binnen een Module ga naar: LINK 3. Kies een module en kies een werkvorm. Voor een overzicht van alleModules ga naar {LINK uitklapscherm]

 

 

‘Zelf kiezen’

Als behandelaar kan je -naast het kiezen van een Module- ook zelf alle onderdelen van een oefening samenstellen. Dit is de optie ‘Zelf kiezen’. Stel bijvoorbeeld een oefening samen met alleen woorden op -eer/-oor/-eur in woorden met twee klankstukken voor een leerling die veel moeite heeft met klankverkleuringen. De route ‘Zelf kiezen’ kan je ook later verkennen als je wat meer thuis bent in het programma.

Lezen met de F&L reader

De F&L-Reader heeft tot doel om leerlingen 'op eigen kracht' beter en sneller te leren lezen met fonologische codering (of klankhulp) en met maatregelen voor tekstvereenvoudiging en voor het optimaliseren van het leesbeeld. Met de F&L-reader wordt het technisch lezen op tekstniveau geoefend (i.t.t. op woordniveau). De leerlingen kunnen verhalen lezen op elk Cito en Avi-niveau uit de bibliotheek. De behandelaar kan ook zelf verhalen toevoegen. De F&L-Reader kan alle klanken automatisch fonologisch coderen inclusief leenwoordklanken.  De verhalen die je zelf toevoegt.  De verhalen uit de F&L-reader kan je ook klaarzetten voor thuis.

Meer weten? Ga naar {LINK hieronder F&L-Reader]

Huiswerk klaarzetten

Kies een leerling op het startscherm ga naar  'Huiswerk'. Elke leerling heeft een thuisaccount om het huiswerk te oefenen dat je hebt klaargezet. Je kan de werkvormen uit de Modules klaarzetten en leeshuiswerk van de F&L-Reader. Daarnaast kan je ook “pen en papier” oefeningen opgeven (zoals het maken van dictees en codeeroefeningen) en bijvoorbeeld blokwoorden maken. De resultaten van het huiswerk worden bijgehouden in het programma. Per keer kan je het huiswerk bekijken, bespreken en aanpassen.

@Matthijs screenshot aanpassen alles naar niveau 4

2. Leerling aanmaken of leerling kiezen

 

Kies een leerling vanuit het startscherm of maak een nieuwe leerling aan. De resultaten worden per leerling bijgehouden, de behandelaar voert elke leerling in in de F&L software. Laat de leerling oefenen met de werkvormen en zet huiswerk klaar voor thuis. Voor voorbeelden van werkvormen ga naar:  Een kijkje in de werkvormen.

@Matthijs plaatjes onderaan samenvoegen, content van Jan,  

3. Kies een module en kies een werkvorm

 

Als je een leerling hebt gekozen ga je naar de tab ‘Leermodules’.  Kies een Module uit, bijvoorbeeld Module 11A bij de categorie ‘Bijna Klankzuiver’.

Is de gekozen Module te makkelijk of te moeilijk? Geen probleem ga dan een Module vooruit (Module 11B) of een Module terug (Module 10).

Van Module naar oefening

1. Kies een Module (bijvoorbeeld Module 11A)
2. Kies de werkvorm binnen de Module (bijv. Woorden Coderen)
3. Kies de oefening binnen de werkvorm (bijv. Alle klanken kleuren)

Als je een oefening hebt gekozen, kan je in de bovenbalk nog allerlei zaken aanpassen zoals het aantal woorden, de lettergrootte en het wel/niet laten zien van regelsymbolen.

Maak een keuze uit de werkvormen en oefeningen voor je leerling binnen de gekozen module en stel een programma ‘op maat’ samen voor je leerling

De modules zijn cumulatief, alles wat in een eerdere module is behandeld komt ook aan bod in een volgende module.  Heeft de leerling voldoende beheersing van een module? Ga dan door naar een volgende module. Bij de werkvormen is ook afbouw van de fonologische ondersteuning (kleurcodering van klanken) mogelijk.

Elke werkvorm bevat verschillende oefeningen. Om het leren voor de leerlingen uitdagend en stimulerend te houden, is er veel variatie in de oefeningen aangebracht. Het is niet de bedoeling dat je leerling alle oefeningen maakt die bij een werkvorm horen.

In het voorbeeld hebben wij Module 11A gekozen. De keuze van het instapniveau (bijvoorbeeld ‘Klankzuiver’) en het niveau binnen ‘Klankzuiver’ (bijvoorbeeld Module 4) wordt bepaald door het (geteste) niveau van lezen, spellen en basisvaardigheden en door de behandelaar. Daarbij is veel flexibiliteit en maatwerk mogelijk.

Om te starten met het F&L-behandelprogramma kan je het beste  in het niveau Klankzuiver beginnen en een basisopzet gebruiken. Vanuit die basisopzet kan je gaandeweg de werkvormen uitbreiden, variëren en alle andere mogelijkheden verkennen. Hieronder tref je een voorbeeld aan van een basisopzet bij een gekozen module. Deze werkvormen staan (op enkele uitzonderingen na) in elke leermodule.

Basiswerkvormen (anders lay-outen, minder groot, naast elkaar in kolommen?)

1. klank-teken koppeling
2. codeeroefening
3. woordsegementatie

Lezen

3. woordlezen
4. tekstlezen met F&L Reader
5, lezen met woordvelden

Spelling

6. spelling op het klankenbord
7. kleurendictee

Als je begint met het F&L-behandelprogramma, kan je gekozen werkvormen als favoriet instellen om ze makkelijker terug te kunnen vinden. Als je op het hartje drukt naast ‘werkvorm starten’ , stel je je favoriete werkvorm in.

 

 

Begin bij Module 11A bijvoorbeeld met een codeeroefening om de kleuren aan de klanken te koppelen. Kies bij ‘Overige’ voor ‘Woorden coderen’ en voor ‘Alle klanken kleuren’.

Aan de linkerkant staan de werkvormen van de gekozen module, in dit geval van Module 11A. Kies de werkvorm uit Module 11A die je wilt oefenen, bijvoorbeeld 'Woorden coderen'en 'Alle klanken kleuren".  Aan de rechterkant staan de mogelijkheden om te oefenen met voorbeelden van  ‘Alle klanken kleuren’.

Druk bij de gekozen werkvorm op ‘Werkvorm starten’

Als de oefening geladen is, kan je de oefening in de bovenbalk op maat aanpassen: kies onder andere het aantal woorden. de lettergrootte en de regelsymbolen. Zie het voorbeeld hieronder.

Bekijk hier het overzicht van de leermodules @Matthijs FOLDOUT

 

 

 

K4. Een kijkje in de F&L-werkvormen

 

a. Ik kan kijken welke filpjes kunnen blijven en welke weg want niet goed genoeg, geen reclame
b. voorlopig overal een plaatje van maken
c. dit hoofdstuk onzichtbaar maken, uiterste

Hieronder zie je een aantal voorbeelden van werkvormen voor basisvaardigheden, lezen en schrijven. Er zijn nog veel meer mogelijkheden!
Bekijk de video's en voorbeelden hieronder. 

N.B. Voor het oefenen van de auditieve werkvormen wordt een koptelefoon of een set speakertjes aangeraden.

Oefenen met de Klank-Teken koppeling
Lezen met Woordvelden
Fonologisch coderen of Klanken kleuren
Klankanalyse: hak het woord in losse klanken
Woordsegmentatie: knip het woord in klankstukken
Spelling oefenen met het Klankenbord
Spelling oefenen met het Kleurendictee
Woordvorming
Leenwoorden

@Matthijs deze koppen checken bij de uitleg bij de videos NB we moeten alle filmpjes samen bekijken op goede woorden etc en of er ergens nog betere filmpjes zijn???

KIJKEN OF we de filmpjes en de uitleg van basisopzet kunnen integreren met 'een kijkje in de werkvormen" er staat ook goede uitleg bij de basisopzet, die kan dan weer naar de werkvormen gezet worden,

misscien ook kijkje in de werkvormen nog wat uitbreiden, zodat alles werkvormen die in basisopzet genoemd zijn bij modules en werkvormen ook getackeld zijn bij de voorbeelden van 'een kijkje in de werkvormen'

 

Oefenen met de Klank-Teken koppeling

In deze video zie je voorbeelden van:

  • Klanken luisteren
  • Groeiklanken
  • Klanken kleuren
  • Klankvelden

Basiswerkvormen

Kies een oefening voor de klank-teken koppeling, bijvoorbeeld 'groeiklanken'.

Ga daarna verder met een codeeroefening voor het leren van de klank-kleur koppeling. Kies bij ‘Overige’ voor ‘Woorden coderen’ en voor ‘Alle klanken kleuren’.

Gebruik de werkvorm woordsegmentatie voor het opdelen van woorden in klankstukken. Kies voor ‘voor lettergrepen knippen A’ bij 'Basisvaardigheden'. Het goed kunnen verdelen van woorden in klankstukken en het besef dat elk klankstuk ‘één klinker heeft, is de basis voor het correct lezen en schrijven van langere woorden.

 

Fonologisch coderen of Klanken kleuren.

De leerling leert goed en snel fonologisch coderen. Deze werkvorm is beschikbaar voor elke Module.
Matthijs je kan ook alleen de klinkers coderen toch? Nog meer mogelijkheden?

Klankanalyse: hak het woord in losse klanken

De analyse van woorden in losse klanken is, naast de klank-teken koppeling, een essentiële basisvaardigheid voor het leren schrijven van woorden.

Om te leren spellen moet de leerling:
- een gesproken woord in losse klanken kunnen verdelen (analyse),
- de klanken aan de letters koppelen (klank-teken koppeling),
- de letters opschrijven zodat er een geschreven woord ontstaat.

Woordsegmentatie: knip het woord in klankstukken

Een woord bestaat uit één of meerdere klankstukken. Elk klankstuk heeft één klinker. Een leerling moet woorden in losse klanken en in klankstukken kunnen verdelen (een klankstuk heet auditief een klankgroep en visueel een lettergreep).

De leerling oriënteert zich op de klinkers en leert een woord net zoveel klinkers als klankstukken heeft. De klinker is het ankerpunt van de lettergreep (of klankgroep). De leerling zegt de klankstukken hardop en verdeelt (knipt) tegelijk het woord in klankstukken met de schaar. Dit is een goede werkvorm voor het leren lezen van meerlettergrepige woorden (leerlingen die bij langere woorden blijven hangen in spellend lezen weten niet hoe zij het woord visueel in klankstukken moeten breken vóór het lezen).

@Matthijs - plaatje woordvelden

Lezen

Woordlezen: Kies: Woordenlezen: ‘groeiwoorden A’
Tekstlezen: Kies een verhaal uit de F&L-Reader software op het niveau van de leerling.
Lezen met Woordvelden: Kies: Lezen van klankstructuur (blokjes zonder letters) naar woord: ‘woordvelden A’. Stel het aantal woorden in voor het woordveld .

Lezen met Woordvelden

 

Met de oefening Woordvelden leert de leerling om het woord aan de bijbehorende klankstructuur te koppelen. Je kan 'makkelijke' en 'moeilijke' woordstructuren binnen de woordvelden kiezen. Ook kan je  het aantal woorden bepalen dat in een woordveld zit, bijvoorbeeld 5 woorden of 50. Hoe groter het aantal woorden, hoe meer de leerling moet lezen.

In deze video zie je een  oefening met mkm woordjes.
Matthijs alle video's bekijken! Er zitten rare you tube plaatjes hierachter!!!

Spelling oefenen met het klankenbord

Er zijn klankenborden in opklimmende moeilijkheidsgraad. Bij het instapniveau is er ook een 'sprekend klankenbord' waarbij de leerling  over de letter (klank) zweeft en de klank hoort alvorens een letter in te typen. Deze feedback voorkomt fouten. Het klankenbord is een vrije, flexibele werkvorm voor het schrijven van woorden en zinnen (bijvoorbeeld auditief dictee) en voor het uitleggen van de taalregels. Je kan de codering van de taalregels afzonderlijk aan- en uitzetten. 

 

Schrijven (Spellen)

Spelling op het klankenbord: Laat de leerling oefenen met woorden (en zinnen) op het klankenbord.  Kies: ‘Schrijven met het klankenbord’.
Het klankenbord groeit mee met de modules, hogere modules krijgen steeds meer mogelijkheden. Bespreek de regels in de gekozen module en zet de gewenste regelcodering aan in de bovenbalk.

Het F&L-behandelprogramma werkt met regelsymbolen en begrijpt ook ‘nieuwe woorden’. Het programma kan deze symbolen ook toepassen in woorden die op het klankenbord worden ingetypt.Om de regelcodering uit te proberen, kan je bij je testleerling alle regelcoderingen aanzetten en de woorden ‘wandelen, wandel, school, scholen, kleur, kleuren, dromen, ploffen, vruchten, bever en vazen’ schrijven op het klankenbord. Je ziet dan de bijbehorende regelcoderingen verschijnen.

Kleurendictee: Voor het oefenen van de spelling kan je ook kiezen voor de optie Kleurendictee gesproken woorden’.

Kleurendictee

Bij het kleurendictee mag de leerling een vooraf ingestelde tijd naar een (gecodeerd) woord kijken. Daarna verdwijnt het woord en schrijft de leerling het woord op met het klankenbord. Het programma geeft aan of het antwoord goed of fout is.

Is het met of zonder geluid, kan allebei? 1 woord is te weinig...zeker 3 woorden of meer en met en zonder geluid... Zowel woordpresentatie als klankenbord inttypen? Samen naar kijken...

Dat you tube is vgl mij NIET GOED bij alle filmpjes, je komt in allemaal troep terecht. Dit filmpje ook niet goed, 1 woord uithaler??? wat is dat? en het woord krijg je eerst niet te zien, moet het gelijk intypen...

Woordvorming

Bij de woordvorming gaat het om de morfologie of om grammaticale regels. Daarom worden bij deze oefeningen geen kleuren voor klanken gebruikt.

Oefenen van de D/T woordverlengingsregel

Oefenen met de Slot-N

Leenwoorden

Binnen het F&L-behandelprogramma komen leenwoorden uitgebreid in de hogere Modules aan bod. De leenwoord klank-teken koppelingen en afspraken worden stapsgewijds aangeboden en uitgebreid. Hieronder een voorbeeld van leenklanken herkennen en coderen in woorden. Het herkennen van leenklanken in woorden is een belangrijke vaardigheid voor het spellen van deze woorden (en voor een correcte uitspraak bij lezen).

Matthijs ik denk als dez pagina gefixed is, zo snel mogelijk naar F&L expertise centrum bij Rondleiding of indruk want deze is veel beter, de eerdere teksten zijn niet zo best en hier wordt het startscherm uitgelegd

6. Teksten lezen met de F&L-reader 

@TH over kenmerken en functies

1. Inleiding
2. De F&L Reader maakt lastige teksten overzichtelijk met klankhulp.
3. F&LVerhaal kiezen
4. Het 'leeshappertje'
5. Selecteer een verhaal op woordkenmerken
6. Combineer het technisch lezen met begrijpend lezen
7. Laat je leerling een eigen verhaal schrijven
8. Maak je eigen bieb en voeg verhalen toe
9. Bekijk de leesgeschiedenis
10. Wanneer is voorlezen zinvol?

Inleiding

Met de F&L-Reader wordt het technisch lezen op tekstniveau geoefend (i.t.t. op woordniveau). De F&L-Reader heeft tot doel om leerlingen 'op eigen kracht' beter en sneller te leren lezen met fonologische codering (of klankhulp) en met maatregelen voor tekstvereenvoudiging en voor het optimaliseren van het leesbeeld. De verhalen uit de F&L-Reader kan je ook klaarzetten voor thuis.

De Reader heeft veel mogelijkheden voor het verbeteren van de leesbaarheid . Binnen de F&L-Reader kan je onder andere de klankhulp instellen, woorden in klankstukken verdelen en de lettergrootte, regellengte en regelafstand aanpassen. De F&L-Reader heeft een functie om het regelmatig lezen te bevorderen en het leestempo te verhogen, dit is ‘het leeshappertje'. Daarnaast heeft de Reader ook een tekstvak voor schrijven/ begrijpend lezen en de mogelijkheid tot voorlezen met een voorleesstem.

De leerlingen kunnen verhalen lezen op elk Cito en Avi-niveau uit de bibliotheek.De leesondersteuning met de fonologische codering (of klankhulp) en de andere hulpmaatregelen kan op maat voor elke leerling worden ingesteld. Je kan  de klankcodering ook afbouwen, bijvoorbeeld  door de kleurintensiteit te verminderen en door ‘zwart-wit te laten lezen’.

De Taal in Blokjes reader software is het enige programma dat de klanken van de Nederlandse taal begrijpt en automatisch kan coderen.

De F&L Reader maakt lastige teksten overzichtelijk met klankhulp.

Met de F&L Reader kunnen leerlingen hun leesvaardigheid verbeteren en een hoger technisch leesniveau aan. Een ‘lastige’ tekst wordt opeens  ‘behapbaar’ en leerlingen kunnen interessantere verhalen op een hoger niveau kiezen. Dit bevordert het leesplezier en de leesmotivatie. De kleurcodering voor klanken en de andere hulpmaatregelen kunnen op maat worden ingesteld en gaandeweg stapsgewijze worden afgebouwd.

Bekijk hieronder de video en ervaar hoe een verhaal van niveau Avi Plus zodanig vereenvoudigd kan worden dat het verhaal overkomt als een tekst van niveau M4/M5. De oorspronkelijke versie kan voor een leerling veel te moeilijk zijn, maar de aangepaste versie niet!

F&LVerhaal kiezen

1. Kies een leerling.
2. Ga naar F&L-Reader in het startscherm. Kies stap 2 (of ga naar de tab  'F&L-reader op de bovenbalk.
3. Ga naar ‘Bibliotheek’.
4. Stel het leesniveau in (Cito-Avi of F&L niveau.)
3. Kies een verhaal.

De verhalen zijn ingedeeld op leesniveau. Kies een verhaal uit de F&L-Reader software op het niveau van je leerling en zet de klankcodering aan. Bij woorden van één klankstuk codeer je de klinkers en de medeklinkers. Bij woorden van twee klankstukken of meer codeer je de klinkers. Bij leesteksten die boven het geteste leesniveau van je leerling zitten, zet je ook de verdeling in klankstukken (lettergrepen) aan.

Het 'leeshappertje'
Het leeshappertje is een specifieke functie in de Taal in Blokjes Reader die is ontworpen om de leessnelheid van de leerlingen te verhogen en ze in een stabiel ritme te helpen lezen. Het "hapt" klanken of lettergrepen weg op een ingestelde snelheid, waardoor de leerling wordt uitgedaagd om het tempo bij te houden.

Selecteer een verhaal op woordkenmerken

Hoe kies je verhalen voor je leerling? Binnen één leesniveau zijn sommige teksten moeilijker dan andere. Worden er veel lange woorden gebruikt? Zijn er regels gebruikt, zo ja welke? Maak onder andere gebruik van de statistieken en woordkenmerken van verhalen als je een behandelplan op maat maakt voor je leerling.

Kijk hieronder voor een voorbeeld van de statistieken van het verhaal 'Avontuur in de boomhut'.

Combineer het technisch lezen met begrijpend lezen

Je kan het lezen met de Reader ook combineren met  begrijpend lezen en schrijfvaardigheid.

Laat je leerling na het lezen een korte samenvatting maken in het tekstvak van de Reader.

Laat je leerling een eigen verhaal schrijven

Deze verhalen met afbeelding of fotot komen in je eigen bibliotheek. Laat de leerlingen hun verhalen met elkaar delen!

Je kan ook een auditief dictee geven. Als de leerling zijn zinnen naleest, zet je de fonologische codering aan.

Maak je eigen bieb en voeg verhalen toe

De F&L Reader heeft een uitgebreide bibliotheek met verhalen op alle Cito en Avi-niveaus. Maar je kan ook je eigen bibliotheek inrichten en teksten met foto's of afbeeldingen toevoegen. Voeg bijvoorbeeld  teksten over een bepaald thema toe of teksten voor een schoolproject. ook kan je informatieve teksten toevoegen en teksten voor begrijpend lezen.

Je eigen teksten worden automatisch op klank gecodeerd inclusief leenwoordklanken. Ook de woordkenmerken zoals bijvoorbeeld woordlengte en het aantal regelwoorden worden automatisch geanalyseerd.  Je verhalen worden automatisch ingedeeld op het juiste leesniveau (Cito/Avi/F&L). Natuurlijk kan je je teksten ook aanpassen,  bijvoorbeeld een paar lange zinnen opdelen of de langste woorden vervangen. Het leesniveau wordt automatisch opnieuw vastgesteld.

Deel je verhalen met je collega's! Zo kan elke collega meerwerken aan de bieb en de teksten gebruiken voor de behandeling van de leerlingen.

Bekijk de leesgeschiedenis

De software houdt de vorderingen van de leerlingen bij. In de leesgeschiedenis wordt de leestijd bijgehouden en kan je de samenvatting en alle andere gegevens inzien.

Voorbeeld: bekijk  de leesgeschiedenis van Anne Bakker hieronder. Wat heeft zij gelezen en in hoeveel tijd en wat heeft zij opgeschreven als samenvatting? 

Wanneer is voorlezen zinvol?
Een voorleesstem kan nuttig zijn als voorbereiding op het lezen van moeilijke teksten, als een manier om leesplezier en motivatie te bevorderen, of als extra ondersteuning bij begrijpend lezen. Bij begrijpend lezen kan voorlezen de leerling helpen om zich op de inhoud van de tekst te concentreren, vooral als de tekst veel vraagt van de technische leesvaardigheid van de leerling.De leerling kan zelf de stem en het tempo instellen. *zie: Wanneer is Voorlezen Zinvol?

7. Huiswerk klaarzetten en monitoren

1. Inleiding
2. Zet het huiswerk klaar
3. Thuisaccount voor de leerling (huiswerk weergave)
4. Status van het huiswerk/ monitoring ( behandelaar weergave)

Inleiding
Elke leerling heeft zijn eigen thuisaccount. Klik op de naam van de leerling bovenaan, en kies ‘Huiswerk’.

Zet een aantal werkvormen uit je module klaar om thuis te oefenen. Voeg de opdrachten van de F&L-Reader toe. Zet ook de ‘pen en papier’ oefeningen klaar bij ‘Overige werkvormen’.

De software houdt de resultaten bij van wat de leerling thuis heeft gedaan. In je hoofdaccount kan je terugzien wat de leerling heeft gelezen en geschreven. Aan het begin van de behandeling kan je het gemaakte huiswerk samen nakijken en gelijk een deel van het (aangepaste) huiswerk alvast klaarzetten voor de volgende keer.

 

 

 

Zet het huiswerk klaar

Thuisaccount voor de leerling (huiswerk weergave)

De leerling kan thuis oefenen met zijn/haar persoonlijke leerlingaccount. Met de huiswerkomgeving krijgen de leerling en de ouders een duidelijk overzicht van welke werkvormen als huiswerk zijn opgegeven. Dit bestaat uit zowel computerondersteunde oefeningen als 'analoge' werkvormen zoals blokken, coderen enzovoorts.

De leerling kan daarnaast tijdens de behandeling en thuis verhalen lezen uit de F&L reader. Hiervan wordt de leesgeschiedenis bijgehouden. De behandelaar selecteert de verhalen die beschikbaar zijn voor thuis ('verhalen delen').

De software houdt vervolgens de resultaten bij van wat de leerling thuis heeft gedaan (zie afbeelding hieronder).

@Matthijs copyright 2023 aanpassen naar 2025!

Status van het huiswerk / monitoring ( behandelaar weergave)
Als behandelaar kan je gemakkelijk inzien wat de status van het huiswerk is en hoe de voortgang verloopt.

8. F&L Play!

Wat is er leuker dan spelend leren? Met F&L-Play  kunnen jouw leerlingen op een speelse en motiverende manier oefenen met de basisvaardigheden, lezen en spellen als aanvulling op het  F&L-behandelprogramma. F&L-play is in ontwikkeling.