School in beeld: Gertie van Rhee

[vc_row][vc_column width="1/3"][bsf-info-box icon_type="custom" icon_img="848" img_width="400" title="Gertie van Rhee"]

Leerkracht en dyslexiespecialist

[/bsf-info-box][/vc_column][vc_column width="2/3"][vc_column_text]Het Voorlopertje pakket bestaat uit het werkboek het Voorlopertje, grote en kleine klank-teken kaartjes en een poster voor in de klas met foto's en kapstokwoorden. Bij het werkboek Voorlopertje wordt elke letter aangeboden met een kapstokwoord en een plaatje als ondersteuning.

Na het Voorlopertje kan de leerling verder met werkboek 1, 2 enz. van Taal in Blokjes. De werkboeken sluiten naadloos op elkaar aan.

In groep 2 kan het werkboek Voorlopertje goed worden ingezet bij de kleuter als voorbereiding op groep 3. Het werkboek kan worden gebruikt als voorschotbenadering bij kleuters waarvan vermoed wordt dat zij het moeilijk gaan krijgen met het leren lezen in groep 3. Ook de kleuter die vanuit de beginnende geletterdheid steeds meer interesse krijgt voor het verband tussen de gesproken en geschreven taal en daar graag meer over wil weten, kan met het Voorlopertje goed aan de slag. Een kleine instructie is nodig en de leerling kan daarna zelfstandig aan de slag met het Voorlopertje, woordjes maken met de blokjes, letters kleuren etc.[/vc_column_text][us_gallery ids="849,850,851,852,853,854" columns="3" indents="1"][vc_column_text] [/vc_column_text][vc_column_text]

Voor welke leerlingen kan het Voorlopertje in groep 3 worden gebruikt?
In groep 3 kan je het werkboek gebruiken worden bij leerlingen waarbij het lezen niet goed op gang komt, deze leerlingen vallen ook uit met lezen op de Cito toets. Daarnaast kan het Voorlopertje worden gebruikt bij (risico)leerlingen die nog geen flinke uitval hebben maar die wel extra oefening nodig hebben. Ook leerlingen met een TOS hebben baat bij het Voorlopertje.

We starten in groep 3 met het aanleren van de klank teken/letter koppeling. Tot aan de kerstvakantie komen er heel wat letters voorbij. En de leerling moet al die zwarte “tekentjes” maar uit elkaar houden en de juiste klank eraan vast koppelen. Dit valt zeker niet altijd mee. En in januari wanneer eigenlijk alle letters behandeld zijn gaan we steeds verder in het leesproces. Voor sommige leerlingen gaat het proces van leren lezen veel te snel. Meestal zijn de leerlingen die het tempo van letters leren en leren lezen niet kunnen bijbenen al in december/ januari gesignaleerd. Om het leren lezen te ondersteunen, kunnen deze leerlingen met het Voorlopertje gaan werken en daarna met Taal in Blokjes werkboek 1. Dit kan vaak naast het volgen van de reguliere taalmethode. Combineer het werkboek Voorlopertje met de bijbehorende klank-teken kaartjes voor het flitsen en met het bouwen van woorden met de klankblokken.

De leerling kan het werkboek Voorlopertje kan zelfstandig werken en alle klank/letter koppelingen komen nog een keer voorbij. Fijn is het om ook al een beetje de verdeling van bijvoorbeeld lange of korte klanken of medeklinkers te zien. Er wordt een groepering in soorten klanken gemaakt waar de leerling alleen maar profijt van heeft. Gaan we in groep 4 bijvoorbeeld de regel van de lange klinker uitleggen is het fijn om te weten welke klanken dit zijn[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row]