Met groep 2 en 3 ben ik de afgelopen periode met het Voorlopertje bezig geweest.
In groep 2 zijn een aantal kinderen die al toe zijn aan geletterdheid kan je het Voorlopertje aanbieden bij de letters die bij Schatkist worden aangeboden. Deze kinderen lopen al best zelfstandig het boekje door. Dit gaat ze goed af. Ze zijn erg nieuwsgierig en werken met veel plezier aan het boek.
Voor de kinderen die nog wat moeite hebben is het vaak nog een zoekopdracht; welke kleur heeft deze letter? Ze zoeken de letter op de letterkaart. Dan benoem ik de klank. Ik vraag dan of deze lang of kort klinkt.
Bij de kinderen die in het werkboekje oefenen, kan je een paar letters actief
In groep 3 ben ik in de tweede helft begonnen met het Voorlopertje . We hebben het werkboek aan de kinderen gegeven die nog moeite hadden met de leesontwikkeling. Als ze eenmaal weten hoe de opdrachten gemaakt kunnen worden, lopen ze hier snel en goed doorheen. Het is een mooie aanvulling op remediërend materiaal. Ook worden de kinderen zich nogmaals bewust van de kleuren die bij de klanken horen. Alle letters waren al aangeboden, maar deze kwamen via het Voorlopertje opnieuw voorbij en alle letters werden per ‘familie’ herhaald, wat de kinderen erg prettig vonden.
Net als dat kinderen de letterplaten van VLL onthouden (i van ik, ou van hout), zo doen ze dat ook bij het Voorlopertje, mooi om te zien!