5. Instapniveau en basisopzet met werkvormen om mee te beginnen

 

IK DENK DEZE PAGINA VOOR BEHANDELAAR EN NAAR LATER VOOR ALS MENSEN MAILEN VOOR MEER INFO

TH bruggetje om te starten beste in Klankzuiver en beginnen met een basiskeuze aan werkvormen en daarna gaandeweg uitbreiden als meer thuis in het programma...verkennen met...

Kies kies je bijvoorbeeld Module 4 uit ‘Klankzuiver’ en daarbinnen de werkvormen die bij basisvaardigheden, lezen en spellen horen.Bij Module 4 is dit onder andere klankanalyse, woorden coderen, woorden lezen, woordvelden en schrijven met het klankenbord…

Het instapniveau

De keuze van het instapniveau (bijvoorbeeld ‘Klankzuiver’) en het niveau binnen ‘Klankzuiver’ (bijvoorbeeld Module 4) wordt bepaald door het (geteste) niveau van lezen, spellen en basisvaardigheden en door de behandelaar. Daarbij is veel flexibiliteit en maatwerk mogelijk.

De modules zijn cumulatief en elke module bevat werkvormen voor lezen en spellen (de basisvaardigheden zitten in module 1 t/m 3). Is het gekozen niveau bij ‘Klankzuiver’ te makkelijk? Ga dan door naar het volgende niveau (Module 5). Is het gekozen niveau in ‘Klankzuiver’ te moeilijk? Ga dan een stapje terug (Module 3B).

Om te starten met het F&L-behandelprogramma kan je het beste met een basisopzet beginnen. Vanuit die basisopzet kan je gaandeweg de werkvormen uitbreiden, variëren en alle andere mogelijkheden verkennen. Hieronder tref je een voorbeeld aan van een basisopzet bij een gekozen module. Deze werkvormen staan (op enkele uitzonderingen na) in elke leermodule.

Als je begint met het F&L-behandelprogramma, kan je gekozen werkvormen als favoriet instellen om ze makkelijker terug te kunnen vinden. Als je op het hartje drukt naast ‘werkvorm starten’ , stel je je favoriete werkvorm in.

Basiswerkvormen

1. klank-teken koppeling
2. codeeroefening
3. woordsegementatie

Lezen

3. woordlezen
4. tekstlezen met F&L Reader
5, lezen met woordvelden

Spelling

6. spelling op het klankenbord
7. kleurendictee

 

@Matthijs - plaatje module 4

Basiswerkvormen

Kies een oefening voor de klank-teken koppeling, bijvoorbeeld 'groeiklanken'.

Ga daarna verder met een codeeroefening voor het leren van de klank-kleur koppeling. Kies bij ‘Overige’ voor ‘Woorden coderen’ en voor ‘Alle klanken kleuren’.

Gebruik de werkvorm woordsegmentatie voor het opdelen van woorden in klankstukken. Kies voor ‘voor lettergrepen knippen A’ bij 'Basisvaardigheden'. Het goed kunnen verdelen van woorden in klankstukken en het besef dat elk klankstuk ‘één klinker heeft, is de basis voor het correct lezen en schrijven van langere woorden.

 

@Matthijs - plaatje lettergrepen knippen

@Matthijs - plaatje woordvelden

Lezen

Woordlezen: Kies: Woordenlezen: ‘groeiwoorden A’
Tekstlezen: Kies een verhaal uit de F&L-Reader software op het niveau van de leerling.
Lezen met Woordvelden: Kies: Lezen van klankstructuur (blokjes zonder letters) naar woord: ‘woordvelden A’. Stel het aantal woorden in voor het woordveld .

Schrijven (Spellen)

Spelling op het klankenbord: Laat de leerling oefenen met woorden (en zinnen) op het klankenbord.  Kies: ‘Schrijven met het klankenbord’.
Het klankenbord groeit mee met de modules, hogere modules krijgen steeds meer mogelijkheden. Bespreek de regels in de gekozen module en zet de gewenste regelcodering aan in de bovenbalk.

Het F&L-behandelprogramma werkt met regelsymbolen en begrijpt ook ‘nieuwe woorden’. Het programma kan deze symbolen ook toepassen in woorden die op het klankenbord worden ingetypt.Om de regelcodering uit te proberen, kan je bij je testleerling alle regelcoderingen aanzetten en de woorden ‘wandelen, wandel, school, scholen, kleur, kleuren, dromen, ploffen, vruchten, bever en vazen’ schrijven op het klankenbord. Je ziet dan de bijbehorende regelcoderingen verschijnen.

Kleurendictee: Voor het oefenen van de spelling kan je ook kiezen voor de optie Kleurendictee gesproken woorden’.

@Matthijs - plaatje klankenbord