Ja dat kan. Ouders kunnen thuis ook heel veel doen!
Overleg met de leerkracht wat je thuis het beste kan doen.
Bekijk het Inspiratieboek Taal in Blokjes. In het Inspiratieboek Taal in Blokjes worden alle materialen werkboeken en software beschreven met doelstelling, uitleg en voorbeelden. Tevens bevat het Inspiratieboek veel informatie over de methode en de basiswerkvormen lezen en spellen.
Er is een digitale en een papieren versie. Voor de digitale versie ga naar
https://www.taalinblokjes.nl/inspiratieboek-taal-in-blokjes/
De papieren versie kan kosteloos worden aangevraagd en opgestuurd. Mail hiervoor naar info@taalinblokjes.nl
Met de basiskoffer van Taal in Blokjes, kunnen ouders onder andere met hun kind woorden bouwen met de klankblokken en laten opschrijven. In deze basiskoffer zit ook een blokwoordenboek. De woorden van het blokwoordenboek worden steeds moeilijker en zijn ingedeeld op werkboek. Als je werkboek 4 gebruikt, pakt dan de woorden voor werkboek 4 van het blokwoordenboek.
Opmerking: Basisset 1, artikelnummer 12404, Inspiratieboek blz. 12 kan ook maar is minder uitgebreid , o.a. géén klank-teken kaartjes.
Tips bij de basiskoffer:
Tip 1: gebruik het blokwoordenboek voor het bouwen van woorden met de klankblokken, begin makkelijk en probeer steeds een stapje hoger te gaan. Laat de woorden hardop verklanken bij het maken van het blokwoord. Gebruik klanknamen, géén alfabetnamen.
Tip 2: gebruik ook de werkvorm lezen die bij het blokwoordenboek hoort (‘woordvelden’)
Tip 3: gebruik woordpakketten en categoriewoorden van de schoolmethode en laat deze woorden bouwen met de klankblokken.
Tip 4: geef een auditief dictee met de klankblokken. Zeg een woord, laat het woord bouwen met de klankblokken en opschrijven.
Tip 5: gebruik de klankkaart 3+4 op A4 formaat om de klankblokjes op te leggen, gebruik deze kaart voor het oefenen van de klank-teken koppeling (leg het goede blokje op de ‘a’), bij het hakken van woorden in losse klanken (ik zeg ‘boot’ pijltje ‘b-oo-t’, leg de blokjes van ‘boot’ maar op de kaart in de goede volgorde) en als tussenstap bij het maken van blokwoorden.
Je kan ook de werkboeken van Taal in Blokjes gebruiken. Inspiratieboek blz. 14 en 15. Overleg met de leerkracht op wel niveau je het beste kan instappen. Elke bladzijde van de werkboeken heeft een voorbeeld in kleur van de opdracht. Je kind ziet snel wat de bedoeling is en kan in principe zelfstandig met het werkboek aan de slag.
Om het lezen en de kennis van woordstructuren te bevorderen zijn de leeskwartetten van Taal in Blokjes heel geschikt. Inspiratieboek blz. 33, 34 en 35.
Door er een spel van te maken, wordt het lezen gestimuleerd zonder dat je kind de indruk heeft dat het om lezen gaat. Iedereen thuis kan meedoen! Je kan een kwartet opdelen in kleine (oneven) potjes en de niveaus van de kwartetten mixen zodat je elke keer een originele combinatie hebt. Er zijn 8 kwartetten die gekoppeld zijn aan de niveaus van de werkboeken.
Lees verder bij: Hoe werken de leeskwartetten eigenlijk? Wat zijn de niveaus en hoe weet ik welke kwartetten ik bij een werkboek kan gebruiken?
Je kan ook Taal in Blokjes Reader software gebruiken, deze heeft een ouderversie. De software draait op elk apparaat, ook op de mobiel. Handig voor in de vakantie!
Bij de Taal in Blokjes Reader software kan je verhaaltjes op verschillende leesniveaus kiezen uit de bibliotheek en het niveau langzaam opbouwen. Door de klankhulp en de opmaakmogelijkheden wordt het technisch lezen vereenvoudigd en aantrekkelijk gemaakt. Je kind kan al snel moeilijkere en teksten lezen. Deze zijn meestal ook interessanter! Ook kan je zelf verhaaltjes met foto’s en afbeeldingen toevoegen aan de software. Zie voor de software ook het Inspiratieboek op bladzijde 20 t/m 24.
Er is ook een ouderpakket met de Taal in Blokjes Reader software en een basiskoffer.
Daarnaast kan je ook een keuze maken uit de volgende materialen:
klank-teken kaartjes,
Probeer elke dag een paar keer kort met de kaartjes te flitsen. Gebruik klanknamen, geen alfabetnamen, net zoals je een woord in losse klanken hakt. Bijvoorbeeld ‘boot’= b-oo-t en niet ‘bee-oo-oo-tee’. Bij de kaartjes a = a (zoals in kat), aa = aa (zoals in kaas), b = b zoals in ‘boot’(niet bee), g = g zoals in ‘geit’ (niet gee).
Letterlijn
Knip deze grote kaarten uit, maak een slinger en hang ze op in de woonkamer, boven het bed…
Letterbox met magnetische letters
voor het leggen van woorden, scrabble, kruiswoorden en klankmemorie. Iedereen thuis kan meedoen. artikelnummer 1240135, Inspiratieboek blz. 28 en 29. [link naar product op website]
Inspiratieboek blz. 28 en 29.
Hang een poster op!
Er zijn twee verschillende posters met bijbehorende letterkaartjes. Zie Inspiratieboek blz. 30
- poster met kapstokwoorden en plaatjes, artikelnummer 124058,.
-poster met alle letters in kleur, Inspiratieboek blz. 30.
Op A4 formaat waar je klankblokjes op kan leggen. Oefen hiermee de klank-teken koppeling, het opdelen en samenvoegen van woorden in losse klanken. Dit is ook een eerste stap bij het leggen van blokwoorden. NB deze kaart zit in de basiskoffer! artikelnummer 1240135, Inspiratieboek blz. 28 en 29. [link naar product op website]
Als geheugensteuntje van de klanken, Inspiratieboek blz. 28 en 29.
Sticker voor op tafel of op de map
Inspiratieboek blz. 28 en 29.
Recente reacties