Dyslexie Centraal is een project van het Expertisecentrum Nederlands (EN) en is ontwikkeld in het kader van het Stimuleringsprogramma Aanpak Dyslexie. Het is bedoeld als een centraal digitaal platform waarop ouders, leerlingen, professionals en beleidsmakers alle informatie kunnen vinden die zij nodig hebben over leesproblemen en dyslexie in onderwijs en zorg. Hieronder volgt de analyse en de bevindingen van Dyslexie Centraal en de link naar de volledige analyse (pdf).

Wat is Taal in Blokjes

Taal in Blokjes kan als aanvulling of ondersteuning van de reguliere methode ingezet worden voor leerlingen die hulp nodig hebben voor lezen en spellen in het basisonderwijs, het SBO en SO.

Het programma kan preventief ingezet worden vanaf groep 2 of als interventie op ondersteuningsniveau 2 en 3 in de hogere groepen. Het programma kan preventief ingezet worden vanaf groep 2 of als interventie op ondersteuningsniveau 2 en 3 in de hogere groepen. Het programma kan individueel, in groepjes of klassikaal worden ingezet.

Het programma gebruikt vaste kleurafspraken voor klinkers en medeklinkers. De verschillende soorten klanken worden met gekleurde blokjes weergegeven waardoor de klankstructuur van de woorden zichtbaar wordt en het fonologisch bewustzijn gestimuleerd.

In leesteksten worden de klanken met markers gecodeerd. Na instructie en begeleide inoefening kunnen leerlingen in de klas en thuis oefenen in werkboeken en met software. De Module software sluit aan bij de oefeningen in de werkboeken, de Reader software is flexibel in te zetten om het lezen en begrijpen van teksten te stimuleren. Het programma kan de teksten met kleurcodes ondersteunen.

Analyse van Taal in Blokjes

De analyse van Taal in Blokjes is gemaakt op basis van bestudering van:

    • Handleiding
    • Oefenmappen en werkboeken
    • Materialen (zoals klankblokken, klank- en regelkaarten, spellen)
    • Module en Reader software

Bekijk deze materialen op: www.taalinblokjes.nl

Conclusies en beoordelingen

Een greep uit de conclusies en beoordelingen:

    • In het interventieprogramma wordt doelgericht en expliciet aandacht besteed aan letterkennis en fonologisch en fonemisch bewustzijn.
    • In het interventieprogramma worden oefeningen op letter/klank-, woord-, zins- en tekstniveau aangeboden.
    • De geoefende lees- en spellingmoeilijkheden worden toegepast in nieuwe en verschillende lees- en schrijfsituaties om te zorgen voor transfer.
    • In het interventieprogramma wordt aandacht besteed aan het herkennen van woordstructuren en spellingmoeilijkheden binnen een woord.
    • In het interventieprogramma wordt er bij het lezen eerst op accuratesse en daarna op tempo geoefend.

Meer weten?

Ga naar dyslexiecentraal.nl en download de uitgebreide pdf.
https://dyslexiecentraal.nl/sites/default/files/media/document/2021-07/Analyse%20Taal%20in%20Blokjes.pdf