F&L methode® logo
  • Start
    • Start
  • Dyslexie
    • Dyslexie
    • Publicaties dyslexie
  • F&L methode®
    • F&L methode® software
    • Wat is de F&L methode®
    • Behandeling met de F&L-methode®
    • Indruk F&L methode® Software
    • Publicaties en wetenschappelijk Effectonderzoek F&L-methode®
    • Zoek F&L behandelaar in de buurt
  • Taal in Blokjes
    • Wat is Taal in Blokjes
    • TiB voor zorgniveau 2 en 3
    • Workshop Taal in Blokjes
    • Schoolarrangement
    • Ketenzorg van TiB naar F&L
    • Waar zit Taal in Blokjes
  • Vraag & antwoord
    • Doelstellingen F&L-expertisecentrum
    • Vraag & antwoord
  • Ervaringen van gebruikers
    • Ervaringen van gebruikers
  • Contact
    • Zoek F&L behandelaar in de buurt
    • Contact

School in Beeld: het schoolteam van Obs de Wilgenhoek oefent met het Sinterklaaskwartet als eerste kennismaking met Taal in Blokjes

Corina Korthout

Intern begeleider, OBS de Wilgenhoek

Het spelen van het Sinterklaaskwartet was nog best pittig als eerste kennismaking met Taal in Blokjes. Het was moeilijker dan vooraf gedacht. In eerste instantie probeerden we het zonder Taal in Blokjes klankenkaart, maar deze kaart hadden we toch echt wel nodig!

Omdat we nog aan de kleuren van de klanken moesten wennen, vonden we het makkelijker om de kaarten waar we een kwartet van moesten maken open op tafel neer te leggen. Maar we  waren wel voorzichtig sommigen om afkijken te voorkomen. Het was goed en leerzaam om het spel eerst zelf te spelen en te ontdekken wat er van de leerlingen gevraagd wordt  als zij het spel gaan spelen. Met de kwartetten leer je nadenken over klanken en hoe woorden in elkaar zitten. Je moet woorden onthouden en veel woorden opnieuw lezen om te weten welke kaart je moet vragen om het kwartet compleet te krijgen.

Tips voor het spelen met leerlingen (die voor het eerst kwartetten met Taal in Blokjes):

  • de woorden eerst samen leggen met de blokjes en kijken naar de verschillen tussen de woorden
  • eerst een keer met de kaarten open spelen
  • beginnen met het kwartet zonder de lange woorden in het spel

letterkaart als spiekblad bij de hand houden, maak eerst 'makkelijke' potjes met korte woorden.

  • letterkaart als spiekblad bij de hand houden

Aanvullende tips van de auteur

Tip 1:

  • Verdeel de kwartetten op drie hoopjes:
    • 1. makkelijk (woorden van 1 klankgroep),
    • 2. gemiddeld (woorden van 2 klankgroepen) en
    • 3. advanced (woorden van 3 of meer klankgroepen).
  • Begin met het makkelijkste potje, als dit goed gaat, mag je naar level 'medium' en zo door... je kan er een hele competitie van maken!
    Dit moet er ook nog bij.

Tip 2

  • Maak er een 'raadspelletje' van: elke deelnemer trekt om de beurt een kaartje uit een stapeltje (makkelijk, medium of advanced), houdt het kaartje omhoog en zegt de 4 woorden die eronder staan met de vraag: 'welk woord is dit?' De deelnemer die het eerste het goed antwoord weet, krijgt een pepernoot.

Tip 3

  • Er zijn 8 niveaus, bouw de niveaus op, begin bijvoorbeeld bij niveau 1 mkm (werkboek 1,2 en 3) met de 'ham-kaas-ei' woorden. Dit zijn ook tritetten in plaats van kwartetten.Om door het jaar heen te oefenen en het niveau langzaam op te bouwen, ga naar:
    https://www.taalinblokjes.nl/alle-materialen/#category_Leeskwartetten/standaard-volgorde

Tip 4

  • Gebruik onze leesplankjes om de kaarten op te leggen, deze zijn ook koppelbaar. Zie hiervoor bijv. blz. 35 onderaan het inspiratieboek. Op één leesplankje passen 2 rijen met kaartjes.
StartDyslexieF&L methode®Taal in BlokjesVraag & antwoordErvaringen van gebruikersContact


Taal in Blokjes en F&L-expertisecentrum zijn handelsnamen van F&L methode B.V.

Copyright © 2007-2020 Thalita Boumans | Alle rechten voorbehouden | Privacyverklaring | Cookies



Wij gebruiken functionele en analytische cookies om ervoor te zorgen dat we u de beste ervaring op onze website kunnen bieden.OKLees meer