Het F&L-behandelprogramma voor dyslexie
Bij dyslexie is specialistische behandeling nodig. De F&L methode® software is een uitgebreid evidence-based programma voor de behandeling van dyslexie en hardnekkige lees- en/of spellingproblemen. Taal in Blokjes is een onderdeel van de F&Lmethode, daarom is F&L methode® het enige behandelprogramma voor dyslexie dat naadloos aansluit op Taal in Blokjes.
Hieronder vind je een overzicht van de pagina's m.b.t. de F&L-methode®: onder andere over de F&L-methode, de behandeling en over effectonderzoek.
Rondleiding F&L-software
F&L-behandelprogramma voor dyslexie en hardnekkige lees- en spellingproblemen heeft veel mogelijkheden om een behandeling op maat samen te stellen.
Menu
Hieronder kan je de opbouw in modules en een aantal functies en mogelijkheden van het F&L-programma bekijken.
Je kan de losse hoofdstukjes ook apart van elkaar bekijken, ga bijvoorbeeld direct naar 'Een kijkje in de F&L-werkvormen'.
Op deze pagina
Voor de behandeling van dyslexie en andere (ernstige) lees- en spellingproblemen gebruiken instellingen en praktijken het F&L-behandelprogramma. Wil je ook leerlingen behandelen met de F&L methode® software?
Neem contact met Bianca via info@fenlexpertisecentrum.nl of bel ons secretariaat: 0345 544 617 voor meer informatie over de mogelijkheden en over een licentie.
1. Toelichting op het F&L-behandelprogramma
Het startscherm
Vanuit het startscherm van het F&L-behandelprogramma heb je toegang tot de hoofdfucties. Bovenin zie je de tabbladen van de verschillende onderdelen van de F&L-software. Stap1 is 'Kies een leerling'. Bij Stap 2 kan je kiezen voor: Modules (1), Zelf kiezen (2) en F&L-Reader (3).
De Modules zijn ingedeeld in lesblokken in opklimmende moeilijkheidsgraad. De werkvormen binnen de modules zijn gegroepeerd rondom basisvaardigheden, woordlezen en spelling. Er zijn meer dan 60 modules waarin de klankzuivere spelling, de bijna klankzuivere spelling, de regels en de leenwoordspelling worden behandeld. Het tekstlezen is ondergebracht in de F&L-Reader software.
Ga naar Leermodules voor een overzicht van alle Leermodules.
Ga naar: 3. Kies een module en kies een werkvorm. voor het kiezen van een werkvorm binnen een Module.
‘Zelf kiezen’
Als behandelaar kan je -naast het kiezen van een Module- ook zelf alle onderdelen van een oefening samenstellen. Dit is de optie ‘Zelf kiezen’. Stel bijvoorbeeld een oefening samen met alleen woorden op -eer/-oor/-eur in woorden met twee klankstukken voor een leerling die veel moeite heeft met klankverkleuringen.
De route ‘Zelf kiezen’ kan je ook later verkennen als je wat meer thuis bent in het programma.
Lezen met de F&L-reader
De F&L-Reader heeft veel functies en mogelijkheden om te lezen op tekstniveau. De F&L-Reader heeft tot doel om leerlingen 'op eigen kracht' beter en sneller te leren lezen met fonologische codering (of klankhulp) en met maatregelen voor tekstvereenvoudiging. Zo wordt het leesbeeld geoptimaliseerd voor de leerling.
Met de F&L-reader wordt het technisch lezen op tekstniveau geoefend (i.t.t. op woordniveau). De leerlingen kunnen verhalen lezen op elk Cito en Avi-niveau uit de bibliotheek. De behandelaar kan ook zelf verhalen toevoegen. De F&L-Reader kan alle klanken automatisch fonologisch coderen inclusief leenwoordklanken. Ook van de verhalen die je zelf toevoegt. Je kan in de behandeling oefenen met de verhalen uit de F&L-reader en je kan deze als huiswerk klaarzetten voor thuis.
Meer weten? Ga naar F&L-Reader
Huiswerk klaarzetten
Elke leerling heeft een thuisaccount om het huiswerk te oefenen dat je hebt klaargezet. Kies een leerling op het startscherm en ga naar 'Huiswerk'. Je kan werkvormen uit de Modules klaarzetten en het leeshuiswerk van de F&L-Reader. Daarbij kan je natuurlijk ook “pen en papier” oefeningen opgeven zoals bijvoorbeeld het maken van dictees, codeeroefeningen en blokwoorden. De resultaten van het huiswerk worden bijgehouden in het programma. Per keer kan je het huiswerk bekijken, bespreken en aanpassen.
2. Leerling aanmaken of leerling kiezen
De behandelaar voert elke leerling in in de F&L software en de resultaten worden per leerling bijgehouden, Kies een leerling vanuit het startscherm of maak een nieuwe leerling aan. Laat de leerling tijdens de behandeling oefenen met de werkvormen en zet huiswerk klaar voor thuis. Ga naar: Een kijkje in de werkvormen om voorbeelden van werkvormen te bekijken.
3. Kies een module en kies een werkvorm
Als je een leerling hebt gekozen, ga je naar de tab ‘Leermodules’. Kies een Module, bijvoorbeeld Module 11A binnen de categorie ‘Bijna Klankzuiver’. Maak een keuze uit de werkvormen en oefeningen voor je leerling binnen de gekozen module en stel een programma ‘op maat’ samen voor je leerling.
Is de gekozen Module te makkelijk of te moeilijk? Geen probleem, ga dan een Module vooruit (Module 11B) of een Module terug (Module 10).
Van Module naar oefening
1. Kies een Module (als voorbeeld nemen we Module 11A maar dit is niet bedoeld als instapniveau)
2. Kies de werkvorm binnen de Module (bijvoorbeeld 'Woorden Coderen')
3. Kies de oefening binnen de werkvorm (bijvoorbeeld 'Alle klanken kleuren')
Als je een oefening hebt gekozen, kan je in de bovenbalk nog allerlei zaken aanpassen zoals het aantal woorden, de lettergrootte en het wel/niet laten zien van regelsymbolen.
De modules zijn cumulatief, alles wat in een eerdere module is behandeld komt ook aan bod in een volgende module. Heeft de leerling voldoende beheersing van een module? Ga dan door naar een volgende module.
Bij de werkvormen kan je ook de fonologische ondersteuning (kleurcodering van klanken) afbouwen, doe dit bijvoorbeeld bij een reeds beheerste module. Bij het instapniveau begin je meestal op het niveau Klankzuiver. De keuze van het instapniveau (bijvoorbeeld ‘Klankzuiver’) en het niveau binnen ‘Klankzuiver’ (bijvoorbeeld Module 4) wordt bepaald door het (geteste) niveau van lezen, spellen en basisvaardigheden en door de behandelaar. Daarbij is veel flexibiliteit en maatwerk mogelijk. Zo kan je bijvoorbeeld het niveau 'Klankzuiver' heel langzaam uitbouwen bij een leerling die veel moeite heeft met de klank-teken koppeling en de klankzuivere spelling of juist versneld doorwerken bij een (oudere) leerling die een 'snelcursus' Klankzuiver volgt om een goede basis te leggen voor het leren van klankregels.
Elke werkvorm bevat verschillende oefeningen maar het is niet de bedoeling dat je leerling alle oefeningen maakt die bij een werkvorm horen. Om het leren voor de leerlingen uitdagend en stimulerend te houden, is er veel variatie in de oefeningen aangebracht.
Als je begint met het F&L-behandelprogramma, kan je eerst een basisopzet gebruiken. Vanuit die basisopzet kan je gaandeweg de werkvormen uitbreiden, variëren en alle andere mogelijkheden verkennen. Hieronder tref je een voorbeeld aan van een basisopzet bij module 11A. Deze werkvormen staan (op enkele uitzonderingen na) in elke leermodule.
Basiswerkvormen
1. klank-teken koppeling
2. codeeroefening
3. woordsegmentatie
Lezen
3. woordlezen
4. tekstlezen met F&L-Reader
5. lezen met woordvelden
Spelling
6. spelling op het klankenbord
7. kleurendictee
Tip: Als je begint met het F&L-behandelprogramma, kan je je gekozen werkvormen als favoriet instellen om ze makkelijker terug te kunnen vinden.
Als je op het hartje drukt naast ‘werkvorm starten’ , stel je je favoriete werkvorm in.
Begin bij Module 11A bijvoorbeeld met een codeeroefening om de kleuren aan de klanken te koppelen.
Kies bij ‘Overige’ voor ‘Woorden coderen’ en voor ‘Alle klanken kleuren’.
Aan de linkerkant staan de werkvormen van de gekozen module, in dit geval van Module 11A. Aan de rechterkant staan de mogelijkheden om te oefenen met voorbeelden van ‘Alle klanken kleuren’.
Druk bij de gekozen werkvorm op ‘Werkvorm starten’
Als de oefening geladen is, kan je de oefening in de bovenbalk op maat aanpassen: kies onder andere het aantal woorden. de lettergrootte en de regelsymbolen. Zie het voorbeeld hieronder.
Bekijk het overzicht van de leermodules:
Druk op de afbeelding om te vergroten
4. Een kijkje in de F&L-werkvormen
Hieronder zie je een aantal voorbeelden van werkvormen voor basisvaardigheden, lezen en spelling.
Er zijn nog veel meer mogelijkheden! Bekijk de video's en voorbeelden hieronder.
N.B. Voor het oefenen van de auditieve werkvormen wordt een koptelefoon of een set externe speakertjes aangeraden.
Oefenen met de Klank-Teken koppeling
In deze video zie je voorbeelden van:
- Klanken luisteren
- Groeiklanken
- Klanken kleuren
- Klankvelden
Kies een oefening voor de klank-teken koppeling, bijvoorbeeld 'Groeiklanken'.
Fonologisch coderen of Klanken kleuren.
Ga daarna verder met een codeeroefening voor het leren van de klank-kleur koppeling.
Kies bij ‘Overige’ voor ‘Woorden coderen’ en voor ‘Alle klanken kleuren’. De leerling leert zo goed en snel fonologisch coderen.
Als volgende stap kan je ook kiezen voor de optie om alleen de klinkers te laten coderen.
De werkvorm Fonologisch coderen is beschikbaar voor elke Module.
Klankanalyse: hak het woord in losse klanken
Naast de klank-teken koppeling is de analyse van woorden in losse klanken een essentiële basisvaardigheid voor het goed schrijven van woorden.
Om te leren spellen moet de leerling:
- een gesproken woord in losse klanken kunnen verdelen (analyse),
- de klanken aan de letters koppelen (klank-teken koppeling),
- de letters opschrijven zodat er een geschreven woord ontstaat.
Woordsegmentatie: knip het woord in klankstukken
Gebruik de werkvorm woordsegmentatie voor het opdelen van woorden in klankstukken.
Kies voor ‘voor lettergrepen knippen A’ bij 'Basisvaardigheden'.
De leerling oriënteert zich op de klinkers en leert dat een woord net zoveel klinkers als klankstukken heeft. De klinker is het ankerpunt van de lettergreep (of klankgroep). De leerling zegt de klankstukken hardop en verdeelt (knipt) tegelijk het woord in klankstukken met de schaar.
Dit is een goede werkvorm voor het leren lezen van meerlettergrepige woorden. Leerlingen die bij langere woorden blijven hangen in spellend lezen weten vaak niet goed hoe zij woorden visueel in klankstukken moeten breken vóór het lezen.
Een woord bestaat uit één of meerdere klankstukken. Elk klankstuk heeft één klinker. Een leerling moet woorden in losse klanken en in klankstukken kunnen verdelen (een klankstuk heet auditief een klankgroep en visueel een lettergreep).
Het goed kunnen verdelen van woorden in klankstukken en het besef dat elk klankstuk één klinker heeft, is de basis voor het correct lezen en schrijven van woorden met meer dan één klankstuk.
Woordlezen
Woordlezen: Kies: Woorden lezen: ‘groeiwoorden A’
Bij de basisopzet lezen kies je altijd werkvormen uit: Woordlezen, Woordvelden en Tekstlezen.
Bij Tekstlezen kies je verhalen uit de F&L-Reader software op het niveau van de leerling. Je stelt de fonologische codering in en past de instellingen voor tekstvereenvoudiging toe waar de leerling baat bij heeft.
Voor voorbeelden van tekstlezen ga naar de F&L-Reader hieronder.
Lezen met Woordvelden
Kies: Lezen van klankstructuur (blokjes zonder letters) naar woord: ‘woordvelden A’.
Stel het aantal woorden in voor het woordveld .
Met de oefening 'Woordvelden' leert de leerling om woorden zo snel mogelijk aan de bijbehorende klankstructuur te koppelen.
Je kan het aantal woorden bepalen dat in een woordveld zit, bijvoorbeeld 5 woorden of 50.
Hoe groter het aantal woorden in een Woordveld, hoe meer de leerling moet lezen. Er zijn Woordvelden op elk niveau.
In deze video zie je een oefening van een makkelijk woordveld met mkm-woorden en een woordveld op hoger niveau (Module 21)
Spelling oefenen met het klankenbord
Het klankenbord is een vrije, flexibele werkvorm voor het schrijven van woorden en zinnen (geef bijvoorbeeld auditief dictee) en voor het uitleggen van de taalregels.
Laat de leerling oefenen met woorden (en zinnen) op het klankenbord. Kies: ‘Schrijven met het klankenbord’.
Er zijn klankenborden in opklimmende moeilijkheidsgraad.
Bij het instapniveau is er ook een 'sprekend klankenbord' waarbij de leerling over de letter (klank) zweeft en de klank hoort alvorens een letter in te typen. Deze feedback voorkomt fouten.
Het klankenbord groeit mee met de modules, hogere modules krijgen steeds meer mogelijkheden. Bespreek de regels in de gekozen module en zet de gewenste regelcodering aan in de bovenbalk.
Je kan de codering van de taalregels afzonderlijk aan- en uitzetten.
Het F&L-behandelprogramma werkt met regelsymbolen en begrijpt ook ‘nieuwe woorden’. Het programma kan de regelsymbolen toepassen bij de woorden die je op het klankenbord intypt.
Als je bijvoorbeeld de woorden ‘wandelen, wandel, school, scholen, kleur, kleuren, dromen, ploffen, vruchten, bever en vazen’ intypt, zie je de bijbehorende regelcoderingen verschijnen.
Kleurendictee
Voor het oefenen van de spelling kan je ook kiezen voor de optie ‘Kleurendictee gesproken woorden’.
Bij het kleurendictee mag de leerling een vooraf ingestelde tijd naar een (gecodeerd) woord kijken. Daarna verdwijnt het woord en schrijft de leerling het woord op met het klankenbord.
Je kan kiezen of het woord wordt uitgesproken of niet. Het programma geeft aan of het antwoord goed of fout is.
Woordvorming
Bij de woordvorming gaat het om de morfologie (grammaticale regels). Daarom worden bij deze oefeningen geen kleuren voor klanken gebruikt.
Oefenen van de D/T woordverlengingsregel
Oefenen met de Slot-N
Leenwoorden
Binnen het F&L-behandelprogramma komen leenklanken en leenwoorden uitgebreid aan bod in de hogere Modules. De leenwoord klank-teken koppelingen en afspraken worden stapsgewijs aangeboden en uitgebreid.
Hieronder zie je een voorbeeld van de oefening 'Leenklanken herkennen en coderen in woorden'.
Het herkennen van leenklanken in woorden is een belangrijke vaardigheid voor het correct spellen van deze woorden: eerst de leenklanken herkennen en dan woorden opschrijven. Natuurlijk is de herkenning van leenklanken en de leenklank klank-teken koppeling ook belangrijk voor een goede uitspraak bij het lezen van deze woorden.
5. Teksten lezen met de F&L-reader
Menu
Hieronder kan je de functies en mogelijkheden van de F&L-Reader bekijken.
Je kan de losse hoofdstukjes ook apart van elkaar bekijken, ga bijvoorbeeld direct naar 'Verhaal kiezen'.
1. Inleiding: doel, kenmerken en functies van de F&L-Reader
2. De F&L-Reader maakt lastige teksten overzichtelijk met klankhulp
3. F&LVerhaal kiezen
4. Het 'leeshappertje'
5. Selecteer een verhaal op woordkenmerken
6. Combineer het technisch lezen met begrijpend lezen
7. Laat je leerling een eigen verhaal schrijven
8. Maak je eigen bieb en voeg verhalen toe
9. Bekijk de leesgeschiedenis
10. Wanneer is voorlezen zinvol?
Inleiding: doel, kenmerken en functies van de F&L-Reader
Met de F&L-Reader wordt het technisch lezen geoefend op tekstniveau (i.t.t. op woordniveau). De F&L-Reader heeft tot doel om leerlingen 'op eigen kracht' beter en sneller te leren lezen met fonologische codering (of klankhulp), met woordsegmentatie en met maatregelen voor tekstvereenvoudiging. De verhalen uit de F&L-Reader kan je ook klaarzetten voor thuis.
Het leesbeeld wordt geoptimaliseerd voor de leerling waardoor het zelf lezen makkelijker wordt.
De Reader heeft veel mogelijkheden voor het verbeteren van de leesbaarheid. Binnen de F&L-Reader kan je onder andere de mate van fonologische codering instellen, woorden in klankstukken verdelen en de lettergrootte, regellengte en regelafstand aanpassen.
De F&L-Reader heeft een functie om het regelmatig lezen te bevorderen en het leestempo te verhogen, dit is ‘het Leeshappertje'.
Daarnaast heeft de Reader ook een tekstvak voor schrijven i.c.m. begrijpend lezen en de mogelijkheid tot voorlezen met een voorleesstem.
De leerlingen kunnen verhalen lezen op elk Cito en Avi-niveau uit de bibliotheek. De leesondersteuning met de fonologische codering en de andere ondersteuningsmaatregelen kan op maat voor elke leerling worden ingesteld.
De F&L-Reader software is het enige programma dat de klanken van de Nederlandse taal begrijpt en automatisch kan coderen. Ook van teksten die je zelf toevoegt. Je kan de klankcodering ook afbouwen, bijvoorbeeld door de kleurintensiteit te verminderen en door ‘zwart-wit te laten lezen’.
De F&L-Reader maakt lastige teksten overzichtelijk met klankhulp
Met de F&L-Reader kunnen leerlingen hun leesvaardigheid verbeteren en een hoger technisch leesniveau aan. Met de klankhulp en de maatregelen voor tekstvereenvoudiging wordt een ‘lastige’ tekst veel beter leesbaar voor de leerling. Dit bevordert het leesplezier en de leesmotivatie.
Ook kan je de optie 'woordsegementatie' aanzetten waarbij de woorden in overzichtelijke woordstukjes worden ingedeeld. Op deze wijze kunnen leerlingen interessantere verhalen op een hoger niveau lezen. Dit geeft de leerling moed en vergroot het zelfvertrouwen.
De kleurcodering voor klanken en de andere hulpmaatregelen kunnen op maat worden ingesteld en later gaandeweg stapsgewijze worden afgebouwd. Geef bijvoorbeeld veel ondersteuning bij een hoog leesniveau en minder ondersteuning bij een lager leesniveau.
Bekijk hieronder de video van Het stekelvarken en ervaar hoe een verhaal van niveau Avi Plus zodanig vereenvoudigd kan worden dat het verhaal overkomt als een tekst van niveau M4/M5. De oorspronkelijke versie kan voor een leerling veel te moeilijk zijn, maar de aangepaste versie niet!
F&LVerhaal kiezen
1. Kies een leerling.
2. Ga naar F&L-Reader in het startscherm. Kies stap 2 (of ga naar de tab 'F&L-reader'' op de bovenbalk.
3. Ga naar ‘Bibliotheek’.
4. Stel het leesniveau in (Cito, Avi of F&L niveau.)
5. Kies een verhaal.
De verhalen zijn ingedeeld op leesniveau. Kies een verhaal uit de F&L-Reader software op het niveau van je leerling en zet de klankcodering aan. Vuistregel: bij woorden van één klankstuk codeer je de klinkers en de medeklinkers. Bij woorden van twee klankstukken of meer codeer je de klinkers. Bij leesteksten die op instructieniveau of op instructieniveau + zitten (net of ruim boven het beheersingsniveau), zet je ook de verdeling in klankstukken (lettergrepen) aan. Laat de leerling ook zelf verhalen uitkiezen en kijk wat de leerling aankan.
Het 'Leeshappertje'
Het Leeshappertje is ontworpen om de leessnelheid van de leerlingen te verhogen en om leerlingen te helpen om in een regelmatig ritme te lezen. Abrupte stops en vertragingen in de leessnelheid worden daardoor zoveel mogelijk vermeden.
'Het 'Leeshappertje' wijst mee met de klanken van de woorden en "hapt" klanken of lettergrepen weg op een ingestelde snelheid. Daardoor wordt de leerling gestimuleerd om een regelmatig leestempo aan te houden en wordt uitgedaagd om het tempo bij te houden.
Selecteer een verhaal op woordkenmerken
Hoe kies je verhalen uit voor je leerling? Als basis ga je uit van de geteste leesniveaus (Cito, Avi, F&L). Binnen de leesniveaus zijn er verschillen waarbij een tekst op bijvoorbeeld M5 veel moeilijker lijkt dan een andere tekst op M5. Met de F&L Reader is 'fine tuning' binnen de (geteste) leesniveaus mogelijk.
Binnen één leesniveau zijn sommige teksten moeilijker dan andere. Worden er bijvoorbeeld veel lange woorden en zinnen gebruikt? Zijn er regels gebruikt, zo ja welke? Hoe lang is de tekst eigenlijk?
Maak onder andere gebruik van de statistieken en woordkenmerken van verhalen als je een behandelplan op maat maakt voor je leerling.
Zo kan je een mooie opbouw maken binnen een leesniveau.
Kijk hieronder voor een voorbeeld van de kenmerken en statistieken van het verhaal 'Avontuur in de boomhut'.
Combineer het technisch lezen met begrijpend lezen
Je kan het lezen met de Reader ook combineren met begrijpend lezen en schrijfvaardigheid.
Laat je leerling na het lezen een korte samenvatting maken in het tekstvak van de Reader.
Laat je leerling een eigen verhaal schrijven
Deze verhalen met afbeelding of foto komen in je eigen 'privé' bibliotheek. Laat de leerlingen hun verhalen met elkaar delen!
Je kan ook een auditief dictee geven. Als de leerling zijn zinnen naleest, zet je de fonologische codering aan. Dit help bij het nakijken.
Maak je eigen bieb en voeg verhalen toe
De F&L-Reader heeft een uitgebreide bibliotheek met verhalen op alle Cito en Avi-niveaus.
Maar je kan ook je eigen bibliotheek inrichten en teksten met foto's of afbeeldingen toevoegen. Deze bieb is alleen in te zien door je eigen praktijk/instelling. Voeg bijvoorbeeld teksten over een bepaald thema toe en teksten voor een schoolproject. Ook kan je informatieve teksten toevoegen en teksten voor begrijpend lezen.
Je eigen teksten worden automatisch op klank gecodeerd inclusief leenwoordklanken. Ook de woordkenmerken zoals bijvoorbeeld woordlengte en het aantal regelwoorden worden automatisch geanalyseerd.
Je verhalen worden automatisch ingedeeld op het juiste leesniveau (Cito/Avi/F&L). Natuurlijk kan je je teksten ook aanpassen. Bijvoorbeeld een paar lange zinnen opdelen of de langste woorden vervangen. Het leesniveau wordt automatisch opnieuw vastgesteld.
Deel je verhalen met je collega's! Zo kan elke collega meerwerken aan de bieb en de teksten gebruiken voor de behandeling van de leerlingen.
Bekijk de leesgeschiedenis
De software houdt de vorderingen van de leerlingen bij. In de leesgeschiedenis wordt de leestijd bijgehouden en kan je de samenvatting en alle andere gegevens inzien.
Voorbeeld: bekijk de leesgeschiedenis van Anne Bakker hieronder. Wat heeft zij gelezen en in hoeveel tijd? En wat heeft zij opgeschreven als samenvatting?
De Reader kan ook voorlezen, wanneer is voorlezen zinvol?
Een voorleesstem kan nuttig zijn als voorbereiding op het lezen van 'moeilijke' teksten, als een manier om het leesplezier en motivatie te bevorderen, of als extra ondersteuning bij het begrijpend lezen. Bij begrijpend lezen kan voorlezen de leerling helpen om zich op de inhoud van de tekst te concentreren, vooral als de tekst veel vraagt van de technische leesvaardigheid van de leerling.
De leerling kan zelf de voorleesstem kiezen en het tempo instellen.
Ook is het inschakelen van de fonologische codering met de uitspraak van woorden een goede manier voor Nieuwkomers om de Nederlandse taal te leren. In combinatie met het Leeshappertje worden de klanken binnen een woord gelijk gekoppeld aan de uitspraak.
Zie ook: Wanneer is voorlezen zinvol?
6. Huiswerk klaarzetten en monitoren
Inleiding
Elke leerling heeft zijn eigen thuisaccount. Klik op de naam van de leerling bovenaan, en kies ‘Huiswerk’.
Zet een aantal werkvormen uit de gekozen module klaar om thuis te oefenen. Voeg de opdrachten van de F&L-Reader toe. Zet ook de ‘pen en papier’ oefeningen klaar bij ‘Overige werkvormen’.
De software houdt de resultaten bij van wat de leerling thuis heeft gedaan. In je hoofdaccount kan je terugzien wat de leerling heeft geoefend, gelezen en geschreven (en hoeveel tijd hieraan is besteed). Aan het begin van de behandeling kan je het gemaakte huiswerk samen nakijken en gelijk een deel van het (aangepaste) huiswerk alvast klaarzetten voor de volgende keer.
Huiswerk klaarzetten (behandelaar weergave)
Thuisaccount voor de leerling (huiswerk weergave)
De leerling kan thuis oefenen met zijn/haar persoonlijke leerlingaccount. Binnen de huiswerkomgeving krijgen de leerling en de ouders een duidelijk overzicht van welke werkvormen als huiswerk zijn opgegeven.
Dit bestaat uit zowel computerondersteunde oefeningen als 'pen en papier' werkvormen zoals coderen, dictee of een werkblad maken. En natuurlijk ook het bouwen van woorden met de klankblokken en daarna opschrijven.
De leerling kan tijdens de behandeling en thuis verhalen lezen uit de F&L-reader. Hiervan wordt de leesgeschiedenis bijgehouden.
De behandelaar selecteert de verhalen die beschikbaar zijn voor thuis ('verhalen delen').
De software houdt vervolgens de resultaten bij van wat de leerling thuis heeft gedaan (zie afbeelding hieronder).
Status van het huiswerk / monitoring ( behandelaar weergave)
Als behandelaar kan je gemakkelijk inzien wat de status van het huiswerk is en hoe de voortgang verloopt.
7. F&L Play!