Ervaringen in de praktijk
Het lijkt erop dat hij de klanktekens nu ook beter kan onthouden.
De combinatie van werkbladen, TIB software, TIB reader en andere spelletjes zoals Hebbes, zorgt ervoor dat het werken met Taal in Blokjes niet gaat vervelen.
Christel Mientjes-Janssens Logopedist /dyslexiespecialist praktijk 2-Spraak!
Taal in Blokjes is een uiterst waardevolle methode gebleken voor hetondersteunen van het lees- en spellingonderwijs, met name in groep 3 en 4.
Ellen van Stigt - Logopedist
Artikelen over Taal in Blokjes op school
Het spelen van het Sinterklaaskwartet was nog best pittig als eerste kennismaking met Taal in Blokjes. Het was moeilijker dan vooraf gedacht. In eerste instantie probeerden we het zonder Taal in Blokjes klankenkaart, maar deze kaart hadden we toch echt wel nodig!
Het schoolteam van Obs de Wilgenhoek
Met Taal in Blokjes leren kinderen woorden in klankbeelden. Hoe een woord klinkt is dus razend belangrijk. Met gekleurde blokjes blokken kinderen de woorden die ze eerst in klankgroepen neerleggen. Iedere soort klank heeft zijn eigen kleur. Zo zijn de lange klanken geel (aa, ee, oo, uu) en de tweetekenklanken rood (ei, ij ,au, ou, oe, ui, eu, ie). Kinderen leren zo heel precies hoe een woord in elkaar steekt. In een later stadium leren kinderen spellingsregels op de blokjes toe te passen. Heel handig dus.
Het is alweer een paar jaar geleden dat ik Taal in Blokjes introduceerde op onze school in een combinatiegroep 3 / 4. Het bevalt uitstekend; de kinderen vinden het erg leuk om te doen en de resultaten van lezen en spelling zijn zienderogen verbeterd.
In het schooljaar, 2015-2016 heb ik de taak gekregen om met verschillende individuele leerlingen en groepjes met leerlingen het programma ‘Taal in Blokjes’ te gaan opstarten en te gaan inpassen in het onderwijsaanbod van de Laurentius Praktijkschool.
Na een jaar intensief werken met de methode Taal in Blokjes kan ik volmondig zeggen dat de methode aanslaat op de Laurentius Praktijkschool en dat er een passend programma is samengesteld.
Ouders en leerlingen
beste meneer, waarom komt er geen 9 10 11 12 13 14 15 16 17 en zo voort van de werkboeken? Ik vind het heel leuk die werkboeken. er zijn heel veel verschillende opdrachten en die vint ik heeeel leuk, dus komen er nog meer? ik ben bijna klaar met de dyslexie en ik hoop dat ik er in iedergeval nog 1 of meer krijg om thuis mee te oefenen.
het is SO leuk, MAG DAT ???
Alvast bedankt. Wij gaan proberen hem een avi niveau te laten behalen na de zomer, moet lukken zo