Taal in Blokjes voor
zorgniveau 2 en 3
Taal in Blokjes is een methode-onafhankelijk interventiepakket voor de aanpak van lees- en spellingproblemen op school. Taal in Blokjes wordt aangeboden aan risicoleerlingen met lees- en/of spellingproblemen. Ook leerlingen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) en anderstaligen krijgen hulp met Taal in Blokjes.
Taal in Blokjes kan als interventie in zorgniveau 3 worden ingezet voor lezen én spellen als voortraject voor de vergoede dyslexiezorg.
Het Nederlands Kwaliteitsinstituur Dyslexie (NKD) heeft de Handreiking voor de invulling van het ondersteuningsniveau 2 en 3 op school bij het vermoeden van Ernstige Enkelvoudige Dyslexie gepubliceerd. Dit document is essentieel voor elke hulpverlener. Het bevat criteria en aanwijzingen voor hulp op school en doorverwijzing naar de vergoede zorg voor kinderen met een vermoeden van ernstige dyslexie.
Bekijk de NKD handreiking voor de invulling van ondersteuningsniveau 2 en 3 (2019) (PDF)
Zie bladzijde 15 tm 19 voor zorgniveau 3.
Taal in Blokjes is een uitsnede van de F&L-methode®, deze methode is evidence based vanuit wetenschappelijk onderzoek, zie hiervoor Publicaties.
Taal in Blokjes wordt genoemd in "Leesproblemen en dyslexie in het basisonderwijs" van het Masterplan Dyslexie (2012).
Zie ook de vraag Hoe worden Taal in Blokjes en de F&L-methode® ingezet bij de ketenzorg?