Het is alweer een paar jaar geleden dat ik Taal in Blokjes introduceerde op onze school in een combinatiegroep 3 / 4. Het bevalt uitstekend; de kinderen vinden het erg leuk om te doen en de resultaten van lezen en spelling zijn zienderogen verbeterd.

(alle namen zijn vervangen door gefingeerde namen)

Opdrachten met kinderen

Dictee met groep 4: kleur de blokjes en schrijf het woord op.

Ik gaf uitleg over de kleuren van de verschillende letter categorieën. Op het letterbord had ik al dezelfde indeling met de juiste kleuren.

Eerst kleurden de kinderen de blokjes.  Ze mochten op het letterblad kijken voor de juiste kleuren. Daarna vouwden ze hun blad doormidden en kregen ze een auditief dictee. Wat ik vooral leuk vond om te zien dat een meisje met dyslexie anders vaak 4 woorden goed had en nu had ze 2 woorden fout. Andere kinderen vroegen of ze alsjeblieft het blad nog af mochten kleuren. De kinderen vonden het erg leuk. Ze werden zich bewust van de klanken en in welke categorie ze thuishoorden. Het versterkte de klanktekenkoppeling. Ze moesten eerst de woorden in klanken analyseren en dan pas opschrijven.

Het is alweer een paar jaar geleden dat ik Taal in Blokjes introduceerde op onze school in een combinatiegroep 3 / 4. Het bevalt uitstekend; de kinderen vinden het erg leuk om te doen en de resultaten van lezen en spelling zijn zienderogen verbeterd.

(alle namen zijn vervangen door gefingeerde namen)

Opdrachten met kinderen

Dictee met groep 4: kleur de blokjes en schrijf het woord op.

Ik gaf uitleg over de kleuren van de verschillende letter categorieën. Op het letterbord had ik al dezelfde indeling met de juiste kleuren.

Eerst kleurden de kinderen de blokjes.  Ze mochten op het letterblad kijken voor de juiste kleuren. Daarna vouwden ze hun blad doormidden en kregen ze een auditief dictee. Wat ik vooral leuk vond om te zien dat een meisje met dyslexie anders vaak 4 woorden goed had en nu had ze 2 woorden fout. Andere kinderen vroegen of ze alsjeblieft het blad nog af mochten kleuren. De kinderen vonden het erg leuk. Ze werden zich bewust van de klanken en in welke categorie ze thuishoorden. Het versterkte de klanktekenkoppeling. Ze moesten eerst de woorden in klanken analyseren en dan pas opschrijven.

 

Opdracht met groep 3

Zoek de blokjes bij het woord.

De kinderen kleurden eerst de blokjes die achter het woord stonden. Daarna mochten ze de woorden uitknippen en het juiste woord bij de blokjes zoeken. De kinderen vonden het leuk om te doen en wisten na drie woorden de kleuren al uit het hoofd. Ook bij groep 3 had ik de letters al in de juiste indeling met de juiste kleuren, maar zij konden de categorieën maar niet onthouden en nu dus wel. Het stimuleerde de klank-tekenkoppeling.

 

Opdracht met groep 3

Woorden leggen met blokjes

We lazen woorden uit veilig en vlot kern 7. De kinderen mochten de woorden maken met de gekleurde blokjes. Ze werden zich bewust van de juiste categorieën.  Het stimuleerde de klank-tekenkoppeling. Ze leerden begrijpen hoe woorden in elkaar zitten.

 

Opdracht met groep 3

Dictee uit Veilig leren lezen

We zijn nu met kern 8 bezig met woorden met twee medeklinkers aan het begin en twee medeklinkers aan het eind en ook dubbelwoorden (plakwoorden). De kinderen legden eerst het woord met blokjes en daarna schreven ze het woord op. Het was leuk om te zien dat ze zich ervan bewust werden dat er twee blauwe blokjes aan het eind lagen en dat ze dus ook twee medeklinkers in hun schrift op moesten schrijven. Het woord zuurkool vonden ze wel moeilijk, maar met de blokjes lukte het uiteindelijk wel en zo konden ze het woord goed opschrijven. Ze merkten dat ze de blokjes in tweeën konden delen. (het is wel een woord met een klankverkleuring met de l).  Ik merkte dat ze meer succeservaringen kregen, doordat ze de fouten er al uit konden halen met de gekleurde blokjes. Daarna konden ze het woord in één keer goed opschrijven. Bovendien waren ze heerlijk motorisch bezig. Op deze manier zijn ze ook gelijk met het handelend tellen bezig. De kinderen zijn bezig geweest met auditieve analyse. Dat was vooral goed merkbaar bij het plakwoord zuurkool. Ze moesten echt het woord verdelen in klankgroepen om het goed te kunnen analyseren.

Ook waren ze bezig met auditieve synthese. Het aspect visuele synthese speelde ook een rol. De losse letters worden samengevoegd tot een woord. Auditieve discriminatie kwam aan de orde bij de lange klank en de korte klank: hoor je het verschil? Heb je gele blokjes nodig of groene blokjes?

 

Opdracht met groep 3

Kleur de blokjes

De kinderen mochten nu zelfstandig aan de slag met het werkblad: kleur de blokjes. De kinderen vonden het leuk om te doen. Ze werden zich bewust van de klanken en in welke categorie ze thuishoorden.

 

Opdracht met groep 4

Letters kleuren

Het woordpakket

De kinderen gingen de letters kleuren volgens taal in blokjes. Ook de woorden die ze op hun werkstuk moesten plakken had ik in railletters getypt. Nu moesten ze heel goed kijken en vooral luisteren naar de woorden met de stomme klanken. Ze vroegen of ze wel het letterblad erbij mochten gebruiken.

Ze werden zich bewust van de klanken en in welke categorie ze thuishoorden. En ze kwamen  er ook achter ze het woord hardop moesten verwoorden om te bepalen of het om een stomme klank ging. (groen kleurtje of oranje kleur).

Opdracht met twee leerlingen uit groep 3 Hebbes

 

Twee kinderen uit groep doen het spelletje Hebbes met de letterkaartjes uit taal in blokjes. Ze hebben de letterkaart erbij en vinden het erg leuk.

 

Opdracht met leerling uit groep 3 Taal in blokjes software

Eerst werkten we met module 1d + 2 om te kijken wat het was. Daarna werkten we met module 3b en module 4.

Freek mocht de woorden kleuren en daarna hardop lezen. Hij heeft ook tempowoorden gekleurd en gelezen. Doordat hij twee weken geleden ook al met de software had gewerkt, had hij snel door hoe het moest. Hij vond het fijn dat hij de grootte van de blokjes aan kon passen en ook het tempo van het flitsen. Freek ging vervolgens de oefening doen, waarbij hij het woord moest lezen en dan hetzelfde woord moest opzoeken. (woordvelden). Hij maakte er een spelletje van en zei steeds: “Papa, waar ben je?” en als hij een woord gevonden had: “Daar ben je”. Hij werd zich bewust van de klanken.

 

Opdracht met leerling uit groep 4 Taal in blokjes software

Teun mocht woorden lezen. Hij vond het erg moeilijk, want hij heeft een laag leestempo en is vaak gespannen. Spelling doet hij wel goed. Ik denk dat het goed zou zijn voor Teun als hij vaker met Taal in blokjes gaat werken om sneller de klanken te herkennen.

 

Opdracht met leerling uit groep 4 Taal in blokjes software

Evelien heeft dyslexie en vindt spelling moeilijk en ook tempolezen.

Ze vond het leuk om met het computerprogramma te werken. Ze werkte met module 4. Ze deed onder andere het kleurendictee. Zo wordt de structuur van het woord duidelijk.

Ze krijgt dyslexiebegeleiding, waarbij ze ook woorden moet analyseren met behulp van Taal in Blokjes. Ze is erg vooruitgegaan, zowel met lezen als met spelling.